Ikea lanserer nettbutikk

Ikea er blant de første møbelvarehusene som slipper egen nettbutikk.

Publisert Sist oppdatert

Den gigantiske møbelprodusenten kaster seg inn i kampen om nettkundene, og er blant de første møbelvarehusene til å lansere netthandel i Norge. Og ambisjonene er høye.

- For Ikea er det viktig å gi kundene mulighet til å handle på de arenaene de selv ønsker. Vi er stolte over at vi nå endelig er i mål med dette og at vi er tilgjengelig for folk i hele Norge, sier Carl Janzen, Ikeas Norgessjef, i en presseuttalelse.

5500 produkter

Den nye netthandelsløsningen vil tilby kundene over 5500 produkter å velge mellom.

- Med dette tror vi kundene våre vil finne det aller meste de trenger i netthandelen, men det er fortsatt en del produkter som ikke vil være tilgjengelig for direkte bestilling, blant annet en del småvarer som ikke egner seg for forsendelse. Vi vil imidlertid vurdere nettsortimentet fortløpende og det vil trolig øke etter en periode, fortsetter Janzen.

Norsk pilotprosjekt

Norge er et av de mest utviklede internettmarkedene i verden. Hele 92 prosent har internettilgang hjemme og 79 prosent bruker nettet hver dag. Det er noe av forklaringen på hvorfor Norge er valgt ut av Ikea sentralt til å være pilot for den nye løsningen, som fortløpende skal rulles ut i de andre landene selskapet er representert i.

Ikea har i dag seks varehus i Norge og cirka 40 prosent av alle husholdningene i Norge ligger utenfor disse varehusenes primære markedsområder.