Intel sponser vrengte Barcelona-trøyer

Intel sponser vrengte Barcelona-trøyer

"Intel Inside"-logoen skal heretter gnisse mot Lionel Messis navlesvette.

Under La Liga-kampen mellom Barcelona og Villareal i morgen vil et hittil lite beskrevet sponsorvirkemiddel få sin debut på det legendariske fotballstadionet Camp Nou.

It-giganten Intel spiller hovedrollen, og ideen er av det mer uvanlige slaget:

"Intel Inside" viser reklameteksten - og man trenger vel knappest å være Kjetil Try for å forestille seg idémyldringen som ledet fram til beslutningen om å la Intel sponse innsiden av trøyene til et fotballag.

Innsideavtale

I går ble herligheten presentert av Intel-markedssjef Deborah Conrad, Barcelona-president Sandro Rosell og spillerne Gerard Piqué og Carles Puyol, inkludert denne youtube-snutten.

Pressemateriellet forteller oss at Intel som "offisiell teknologisk partner" skal hjelpe den katalanske storklubben til å bli "en av de mest avanserte teknologiske klubbene i verden", i et samarbeid som også inkluderer at

* den siste Intel-teknologien gis bort til studenter ved La Masia akademiet, klubbens talentklekkeri.

* alle spillere og trenere har de siste Intel-baserte 2 i 1-enhetene.

* klubben skal forbedre sine forhåndsundersøkelser, trening og ytelse ved å ha tilgang til den siste teknologien fra Intel.

* publikum skal få forbedret sin kampopplevelse gjennom nye teknologier på Camp Nou.

* Intel skal levere den siste teknologien til det verdensomspennende undervisningsnettverket som FC Barcelona har bygget opp.

Lenge reklamefritt

FC Barcelona har, foruten klubbens utmerkede resultater det siste tiåret, lenge vært kjent som "klubben uten draktreklame" - med et lovprist ideal om å holde klubbfargene rene for kommersialismens nådeløse klør.

De senere årene har klubben gradvis endret mening: Først kom FN-organisasjonen Unicef på banen i 2007, deretter den pengesterke (men formelt sett veldedige) organisasjonen Qatar Foundation i 2010, før klubben tilsynelatende vinket et endelig farvel til prinsippene og ga flyselskapet Qatar Airways prydplassen på spillernes bryst i 2012.

Nå presser altså klubben grensene i motsatt retning ved å også selge reklameplass på innsiden av drakten.

Hva blir det neste?

Intel har muligens i overkant tro på teknologiinteressen og kjøpekraften til Barcelona-spillerne i seg selv, all den tid draktreklamen til daglig strengt tatt ikke skal være synlig for noen andre enn spillerne selv - med mindre Lionel Messi eller andre vrenger av seg trøya i vill scoringsjubel.

De fleste tilhengere av ballsporten kjenner til at trøyevrenging er en forseelse de fleste dommere belønner med gule kort av den unødvendige typen.

Løsningen blir vel snarere at verdensstjernene på Barcelona-laget av kommersielle årsaker heretter plutselig blir fryktelig opptatt av å bruke trøya til å tørke egen pannesvette underveis i kampene.

PS: Det har ikke lykkes Computerworld å bekrefte ryktene om at en rekke konkurrerende leverandører av Backend-systemer nå forhandler med NFF om å sponse innsiden av shortsene til det norske herrelandslaget i en lignende avtale.

Les om:

It Bransjen