Ipad knuser ikke konkurrentene

Ipad knuser ikke konkurrentene

Kindle selger fortsatt godt, og Lenovo og HP får nytt håp.

Etter å ha kuttet prisen på ebok-leseren Kindle kan Amazon melde om sterk økning i salg.

- Vi har nådd et vippepunkt med den nye prisen på Kindle – vekstraten i salg av Kindle-enheter har tredoblet seg etter at vi senket prisen fra 259 dollar til 189 dollar, sier Jeff Bezos, Amazon-grüder og -direktør, til Computerworlds nyhetstjeneste.

I dagens norske valuta er det snakk om at e-boken har gått fra 1.625 kroner til 1.185 kroner. Amazon sier videre at millioner av mennesker aktivt leser bøker på Kindle, men vil ikke ut med konkrete tall.

Selger flere ebøker enn trykte bøker

Apple sa forrige måned at de så langt har solgt tre millioner av nettbrettet Ipad.

Spekulasjonene om at Ipad kunne feie Kindle av banen kom etter at Apple bare 28 dager etter lansering kunngjorde at de hadde solgt én million enheter, og at 1,5 millioner bøker allerede var lastet ned fra Apples nye Ibookstore. Det voldsomme volumet nedlastinger skapte spådommer om at Amazons ebok-salg kunne få seg et skudd for baugen.

Men i går kunne Bezos i Amazon, som også selger fysiske bøker, fortelle at salget av Kindle-ebøker har gått forbi selskapets salg av trykte bøker. Per 143. ebok har det blitt solgt 100 trykte bøker.

Amazon melder også at salget av ebøker har tredoblet seg hvis man sammenligner første halvår i år med første halvår i fjor. Bokbutikken byr på over 630.000 bøker en kan kjøpe, og 1,8 millioner gratisbøker der kopibeskyttelsen har gått ut på dato. For de nevnte salgstallene er gratisbøkene utelatt.

Ulike priser, ulike muligheter

De største forskjellene mellom Kindle og Ipad går på skjerm, muligheter, batteriliv, pris og vekt. Kidnle har for eksempel en sort/hvitt-skjerm som er ment å etterligne vanlige papirbøker for å bedre leseropplevelsen for øynene. Ettersom skjermene bruker lite strøm, kan brukerne lese i ukesvis før de må lade opp batteriene.

Ipad har på sin side ti timers batteritid, og bruker LCD-teknologi med bakgrunnsbelysning. Dette trekker mer strøm. Programvaren på Ipad er spesialtilpasset for å gjøre tekst lettere å lese for øyet, selv om skjermen er av en annen type enn Kindles. Men Ipad er da også en liten datamaskin der man også kan surfe internett, se video og kjøre en hel rekke programmer - muligheter Kindle, som i større grad er ment som en ren ebok, ikke kan by på.

Og prisen for Kindle er altså rundt 1185 kroner, sammenlignet Ipad, som starter på en pris på rundt 3200 kroner (499 dollar) for den enkleste modell uten 3G-muligheter. Vekten på denne enheten er 680 gram, mens Kindle veier 290 gram.

Flere kaster seg på

Men det er flere utfordrere på vei. Blant annet har Microsoft-høvding Steve Ballmer lovet at en hel rekke tradisjonelle pc-produsenter kommer med en rekke nettbrett med Windows 7. Etter en søknad om varemerkebeskyttelse spekuleres det fra Cnet også i at HP vil komme med et nettbrett, dette muligens med en variant av operativsystemet Web OS.

Og nå kan Lenovo kunngjøre at de skal utgi et nettbrett innen slutten av året som bruker Googles Android-operativsystem, kjent fra mobiltelefonene som er noen av Iphones argeste konkurrenter.

De kaller enheten for Lepad, og enheten ble kunngjort i kjølvannet av en uttalelse der Lenovos styreformann Liu Chuanzhi sier at Apple-høvding Steve Jobs ikke har fokusert på det kniesiske markedet.

- Hvis Apple skulle brukt like mye energi på kinesiske forbrukere som vi gjør, ville vi vært i trøbbel, har han sagt til Financial Times tidligere i måneden.

Lepad kommer også på plass samme år som Lenovo har startet salget av Android-telefonen Lephone. Selskapet har tidligere uttalt at strategien deres er å vinne det kinesiske markedet før de går globalt med sine produkter.

Tror på Asia

Andre kinesiske selskaper har allerede vært på banen og laget ulike nettbrett, noen av dem har til og med omtalt brettene som Ipad-imitasjoner, men Lenovo er et av de større selskapene som lager en slik enhet.

Analyseselskaper IDC har tro på fremtiden for nettbrett i det asiatiske markedet, og spår at én millioner enheter blir solgt i Taiwan og Kina i 2011. I 2014 spår de at tallet er fire millioner, selv om selskapet tar høyde for at det gjenstår å se hvordan nettbrettmarkedet i Kina utvikler seg.

- Det er fortsatt spørsmål om hvilke applikasjoner nettbrettene vil brukes til og hva slags interesse de vil trekke til seg, sier en av IDCs Asia-direktører Bryan Ma.

Åkkesom hviler ikke Apple på laurbærene. De vil også inn på det asiatiske markedet. Fredag starter Ipad-salget i Hong Kong. Men Apple har ikke oppgitt noen planer rundt salg av Ipad i resten av Kina.

Også butikker i Østerrike, Beliga, Irland, Luxembourg, Mexico, Nederland, New Zealand og Signapore vil få mulighet til å selge Ipad fra fredag, og Apple sier de vil legge flere land til lista senere i år, ifølge Computerworlds nyhetstjeneste.

It Bransjen