IPTV med målrettet reklame

IPTV med målrettet reklame

Alcatel-Lucent introduserer reklame via IPTV som kan målrettes helt ned til bestemte husstander.

Under Broadband World Forum Europe i Brussel denne uken introduserer Alcatel-Lucent en ny løsning for reklame via IPTV. Løsningen gir annonsørene mulighet til å målrette og distribuere reklame til spesielle grupper av forbrukere.

Alcatel-Lucents ”Targeted and Interactive IPTV Advertising Solution” er utviklet for å øke inntektene fra IPTV. Det skal bli mulig å nå de mest attraktive kundene med relevant reklame som vises til rett tid, og gi bedre mulighet til å måle effekten av reklamekampanjer.

Løsningen skal også tilby en rekke interaktive tjenester, slik at forbrukerne kan få ytterligere informasjon om de produktene de er interessert i, heter det i en pressemelding fra selskapet.

Anonyme profiler

Reklameløsningen skal gi operatører muligheten til å legge inn reklame i tv-programmer, som retter seg mot spesielle interessegrupper, og til og med bestemte husstander. Disse reklameinnslagene blir levert ved å benytte anonyme abonnentprofiler, som er basert på seernes bruk og demografiske data.

- Med denne løsningen kan tjenesteleverandører gjøre det mulig for annonsører å nå de kundene som har en naturlig interesse for produktene deres, og sikre at abonnentene ser den reklamen som er relevant i forhold til deres livsstil og interesser, sier Lars Boilesen, ansvarlig for Alcatel-Lucents virksomhet i Norden og Baltikum.

Bedre målinger

Informasjonen blir autorisert via en valgfri prosess og oppbevares sikkert hos tjenesteleverandøren. Løsningen omfatter analyse av abonnentdata og styringsmuligheter for å støtte målrettingen av reklame. Dessuten rommer løsningen verktøy for seermåling, slik at det er mulig å analysere virkningen og utbyttet av spesielle kampanjer. Med disse verktøyene kan man øke verdien av den reklametiden man har til rådighet.

- Alcatel-Lucents reklameløsning for IPTV er designet for å løse en vesentlig utfordring i reklameverdenen, nemlig å vite om man når sitt publikum eller ikke, sier Boilesen.

Les om:

It Bransjen