It-folkets svar på Occupy Wall Street

It-folkets svar på Occupy Wall Street

En anonym gruppe utviklere har startet kampanjen "Occupy Flash".

Gruppen lanserte kampanjen denne uken på nettsteded Occupy Flash, og målet med kampanjen er klinkende klar: å bli kvitt Flash.

Kampanjen kommer bare en uke etter Adobe annonserte at de stopper å utvikle Flash for mobile nettlesere, men at de skal fortsette å jobbe med desktop-versjonen.

Ler mer:

Takk for alt, mobil-Flash

Nettstedet occupyflash.org ble registrert 11. november, og kampanjen er tydelig og innrømmet inspirert av Occupy Wall Street-bevegelsen.

"Flash er død"

Gruppen går ikke rundt grøten når de forklarer hva som ligger til grunn for kampanjen. De skriver på nettstedet at Flash er fullt av bugs, krasjer ofte og krever stadige sikkerhetsoppdateringer.

- Flash er et fossil som har blitt igjen fra æraen av lukkede standarder og ensidig kommersiell kontrol av teknologi på nett, skriver gruppen på nettstedet.

I et telefonintervju med Computerworld USA, sier en anonym talsmann for kampanjen at internett er et åpent sted, og at gruppen ønsker det som er av beste interesse for brukerne.

- HTML5 har allerede vunnet kampen for fremtidens nettsurfing, skriver gruppen.

Talsmannen legger til at det er tydelig at nettet ikke kommer til å være avhengig av utvidelsesmoduler som Flash i fremtiden.

Oppfordrer til avinstallering

På nettstedet oppfordrer gruppen brukere å avinstallere Flash Player, og gir instruksjoner for hvordan man skal gjøre dette, både på Mac og Windows.

De oppfordrer også utviklere til å droppe Flash til fordel for åpne standarder, og at brukere oppdaterer nettleserene sine til en versjon som støtter HTML5, og innrømmer samtidig at HTML5 fortsatt er under utvikling.

- Det er fortsatt en del ting som må løses i HTML5, og det er fortsatt under utvikling. Men det kommer seg. Og brukere og utviklere til tilpasse seg, slik de alltid gjør, avslutter talsmannen.

Adobe har foreløpig ikke kommentert kampanjen.

Les om:

It Bransjen