Knalltall for konsulentene

Knalltall for konsulentene

Smartenheter og nettsky skaper vekst i et hett konsulentmarked. Capgemini hadde i 2011 50 prosent lønnsomhetsvekst. Og alt tyder på at veksten fortsetter.

- 2012 har startet veldig bra. I 2011 hadde vi et jevnt bra trykk, og det ser vi fortsetter. Det forteller Olav Folkestad, administrerende direktør i Bekk til Computerworld. Han oppfatter etterspørselen som jevn og sterk.

Også Steria og Capgemini melder om god vekst i 2011, og ser ingen mørke skyer for 2012.

- Det har vært veldig god vekst for fjerde eller femte år på rad for Steria, sier Kjell Rusti, administrerende direktør i Steria.

Når det gjelder Capgemini, kan administrerende direktør Ola Furu melde at topplinjeveksten i fjor lå på 16 prosent, samtidig som lønnsomheten steg med 50 prosent.

- Vi ser for oss ytterligere vekst i 2012, og kommer nok til å vokse 10 til 15 prosent i topplinjen. Det skal vi klare å tygge unna, sier Furu.

Mobilitet og nettsky

Trenden i 2011 var en klar økning i satsing på mobilitet og nettskyteknologi, noe man tydelig kunne merke i konsulentmarkedet.

- Etterspørsel etter mobilitet og tilrettelegging av mobile løsninger økte betydelig i 2011, og det forventer vi også i 2012, sier Folkestad i Bekk.

Han legger til at mobilitet raskt er blitt et viktig område for Bekk, og at satsing på multikanal for store kunder vil fortsette å være viktig i 2012.

Også Steria merker at mobilitet blir viktigere.

- Nettskyen er en ny måte å utvikle applikasjoner og løsninger på, og det er en tydelig trend. Det gjelder den integrerte arbeidsplassen, hvor alt er integrert i samme løsning, sier Rusti i Steria.

Rusti forteller at hovedmarkedet fortsatt ligger i tradisjonelle områder, men at mobilitet vokser, og vil bli en stadig viktigere del av markedet.

Onshore, offshore og outsourcing

Selv om markedet her hjemme blomstrer, har finanskrisen skapt usikkerhet ellers i Europa. Capgemeni ansatte i fjor 130 nye konsulenter i India, i tillegg til 100 her i Norge. Offshoring, å sette ut tjenester til utlandet, kan vokse fordi bedrifter vil spare penger.

- Vi vokser mer i offshore enn onshore. Outsourcing og offshoring er høyt oppe på agendaen hos alle våre kunder, med unntak av det offentlige, sier Furu.

Prisene følger veksten

Når det gjelder prisene, er de jevnt stigende, i takt med etterspørselen. Dette på tross for finanskrise og et generelt ønske om å senke kostnader.

- Det har ikke vært noe dramatisk taktskifte i verken positiv eller negativ retning. Vi opplever at det er et godt normalmarked hvor vi har mye å gjøre og prisene stiger jevnt oppover, sier Folkestad i Bekk.

Også Capgemini ser bare en svak økning i pris.

- I bransjen vår er prisene stadig under trykk. Vi ser i beste fall en svak stigning i onshore-prisene, sier Furu.

Samtidig mener Furu at bransjen må bli mer effektiv, og han forteller videre at prisene ikke har utviklet seg i takt med økende fokus på kompetanse markedet forøvrig.

Les om:

It Bransjen