Kompaktkamera-markedet fossblør

Kompaktkamera-markedet fossblør

Kompaktkamerasalget fortsetter nedturen. Men vil det bukke under?

Tirsdag la Stiftelsen Elektronikkbransjen frem salgstall for 2011. På kamerafronten viser tallene en nedgang på hele 24 prosent på kompaktkameraer.

Det har generelt gått nedover de siste årene. I 2005 ble det solgt 435.000 stykk her til lands. I 2007 420.000. I 2010 381.000. I 2011 altså rekordlave 290.000. Prognosene for neste år er 270.000.

Hva skyldes dette? Er det mobiltelefoner med stadig bedre kamera som stjeler markedsandeler?

Computerworld konfronterer Nikon med problemstillingen, og kameraprodusenten innrømmer at dette er et spørsmål de har på agendaen.

- Det har vært prat om at mobiltelefonen skal utfordre kompaktkameraene i flere år, og i år ser vi at det er en nedgang i kompaktkameramarkedet. Mobiltelefonen er ikke hele grunnen, men det er en av årsakene, sier Bjørn Mangset, Norges-sjef i Nikon til Computerworld.

Må være bedre

Vi møtte ham forrige uke, da Nikon lanserte årets portefølje av kompaktkameraer. Samtlige med støtte for såkalt Eye-Fi, minnekort med trådløs teknologi, mange med ekstrem rekkevidde på zoom. Enkelte også med avanserte GPS-funksjoner.

Det er på denne måten Nikon skal holde det gående, ved å utruste kameraene med fotofunksjoner mobilkameraene ikke nødvendigvis har og forsøke å dekke igjen gapene der mobiltelefonenes teknologi har sine fordeler.

- Vi legger vekt der mobiltelefonene er svake, som på zoom og optikk. Også ser vi at det blir viktigere med kommunikasjon, som støtte for trådløse nett. Jeg tror bransjen må bli enda flinkere på dette feltet, sier Mangset.

Kommunikasjon

Den Twitter-kjente fotografen Erik Helland Urke mener gapet mellom kompaktkameraer og mobiltelefonener er i ferd med å fylles.

- Jeg har selv en Iphone 4S, og med den begynner det å nærme seg veldig det som er mulig med kompaktkamera, sier han.

Urke tror kompaktkameraene havner i et uheldig gap. Det er vanskelig å finne plass mellom proffkameraene og mobilkameraet som du alltid har med deg, mener han.

- Den største feilen med kompaktkamera er at du ikke kan dele bildene med én gang.

Ifølge Urke er kompaktkameraene fortsatt mye bedre enn mobiltelefonen, men det er en viktig forskjell på 2012 og noen år tilbake:

- Mobilen har blitt god nok. Jeg tror nok ikke folk flest ser forskjellen på bildene.

Erik Andersen, informasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, ser også denne tendensen.

- Vi må regne med at mobiltelefonen, som nesten alle har, vil konkurrere stadig mer med kompaktkameraet, sier han.

Spår ingen død

Fotoekspert og redaktør Toralv Østvang i PC World er ikke sjokkert over at kompaktkamerasalget er redusert, men tror neppe denne typen kameraer ligger på dødsleiet.

- Å spå kompaktkameraets død blir litt for enkelt, sier han.

Østvang mener de aller billigste kompaktkameraene ment for "folk flest" vil forsvinne, fordi denne kundegruppen vil være tilfreds med kvaliteten på mobilkameraene.

Men for entusiastfotografen vil ikke mobiltelefonen holde mål.

- Entusiastfotografen, som helst tar bilder for fotograferingens skyld, kan sikkert innfinne seg med å ta festbilder med mobiltelefonen på lørdagskvelden, men når det dukker opp et motiv på søndagsturen trengs det et kamera med manuell styring av blenderåpning og slike andre funksjoner mer avanserte fotografer er vant til. Det kan ikke mobiltelefonen by på, sier Østvang.

- Disse brukerne trenger et kamera de kan ta med seg når det ikke er naturlig å ha med full utrustning.

Supplement

Dessuten, per dags dato er optikken og funksjonaliteten til kameraer som Canon Powershot S100 mobiltelefonen overlegen. Og samtidig er det jo ikke noe ønske blant mobiltelefonbrukere om å ha klumpete utskyvbar optikk på kommunikasjonsenheten som gjerne helst skal være tynnest og lettest mulig.

- Folk vil ikke ha mobiltelefoner med svære linser som stikker ut.

Av samme grunn har også superzoom-kameraene en fremtid, tror Østvang. Konklusjonen er kompaktkameraer og mobiltelefoner i lang tid fremover vil leve side om side.

- Ny teknologi erstatter ofte ikke produkter, men supplerer dem. Fjernsynet førte ikke til at kinoene stengte. Nettbrettene har ikke erstattet papiravisen. Og det samme vil nok til en viss grad gjelde forholdet mellom mobilkameraet og kompaktkameraet, sier Østvang.

Ser langt fremover

Mangset i Nikon er likevel den økende utfordringen fra mobiltelefonkameraene bevisst.

- Hvor lang tid tar det før mobiltelefonen kvalitetsmessig har tatt igjen kompaktkameraet, og hva skjer med Nikon da?

- Det er ikke så lett å spå. Men Nikon ser langt frem. Vi lever av kameraer, så utviklingsavdelingen jobber mye med dette.

--Så du utelukker ikke at Nikon på et eller annet tidspunkt kanskje enten begynner å lage egne mobiltelefoner eller blir partner med en anerkjent mobilprodusent?

- Jeg kan ikke utelukke noe, men heller ikke bekrefte noe. Men det er helt klart at kameraindustrien må følge med på utviklingen.

Speilrekleks er hot

Litt av nedgangen i kompaktkamerasalget for 2011 krediteres også naturkatastrofer i Asia og bedre kvalitet, som gjør at allerede innkjøpte kompaktkamera varer lengre. 80 prosent av norske husstander har allerede et eller flere kompaktkameraer liggende, viser en undersøkelse.

Salget av speilrefleks går imidlertid bra.

- I Norge er vi fortsatt "verdensmestere" på speilreflekskameraer når det gjelder salg i forhold til folketallet. Også i 2011 havnet omsetningen på mer enn 100.000 slike kameraer, sier informasjonssjef Erik Andersen i Elektronikkbransjen.

En undersøkelse stiftelsen har gjennomført viser at fire prosent av befolkningen har et eller flere speilreflekser liggende i husstanden.

It Bransjen