FÅR DET TIL: TDC i Danmark og Norge får kvinnelig toppsjef i Pernille Erenbjerg, noe TeliaSonera og Telenor ikke fikk til. Foto: TDC

Kvinnelig toppsjef i TDC

TDC har fått det Telenor ikke greide: Kvinnelig toppsjef. Fredag overtok Pernillle Erenbjerg sjefsstolen, og blir også styreleder for TDC/Get i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Dermed vil hun få betydelig innflytelse også i norsk telehverdag. TDC er ikke bare den ledende operatøren i Danmark. Etter Telenor og TeliaSonera er Get/TDC det tredje største teleselskapet i Norge med TDC-konsernets kanskje beste lønnsomhet med et EBITDA-margin på 42 prosent. I år vil den norske omsetningen havne på rundt 4 milliarder kroner.

Må forbedre resultatene

Noe av bakgrunnen for Carsten Dillings avgang på dagen fredag er et noe svakt kvartalsregnskap.  Det er også på det rene at TDCs resultater for 2014 langt fra var tilfredsstillende. Sannsynligvis er det akkurat det som har kostet Carsten Dilling toppjobben til tross for at styrelederen ved Dillings avgang roste ham kraftig.

Carsten Dillings farvel til TDC kommer etter halvårsregnskapene i forrige uke. De viste at TDC er hardt presset på flere områder, spesielt i bedriftsmarkedet. Konsernet fikk i 2014 et EBITDA-resultat på på 9,8 milliarder danske kroner, mens omsetningen havnet på 23 milliarder danske kroner.

Omsetningen falt med 2,7 prosent målt mot 2013, mens EBITDA falt 1,8 prosent målt mot 2013, skriver danske Computerworld.

Lilleputt i resten av Norden

TDC er som konsern klart mindre enn de ledende operatørene i Norge og Sverige. Både Telenor og TeliaSonera har over 100 milliarder i omsetning

Og både styrelederen og Pernille Erenbjerg selv poengterte fredag behovet for sterkere fokus og resultater spesielt for bedriftsmarkedet. Carsten Dilling har ledet TDC i tre år.

Pernille Erenbjerg har arbeidet i ulike stillinger i TDC siden 2003. Før TDC var hun partner i Deloitte og statsautorisert revisor hos Arthur Andersen.

- Vi skal fokusere på å skape enda bedre kommunikasjons- og underholdningsprodukter i Skandinavia og fortsatt arbeide for å løfte kundeopplevelsen, sier Pernille Erenbjerg.