Lærespill til topps

Fransk-norske We Want to Know er Telenors «Digital Winner 2013»

Publisert Sist oppdatert

Det fransk-norske selskapet We Want to Know utvikler læringsspill, og har fått mye skryt for debut-spillet Dragonbox. Dette spillet, for smartmobiler og nettbrett, har klart å gjøre det å lære matematikk både enkelt og gøy.

Denne uken vant selskapet Telenor-prisen «Digital Winner 2013» i konkurranse med 95 selskap fra Norge, Sverige og Danmark, ifølge en pressemelding fra Telenor.

- Kvaliteten på deltakerne i årets konkurranse har vært særdeles høy, og flere av søkerne har hatt tjenester som retter seg mot barn og læring. We Want to Know stakk seg likevel tydelig ut, sier Rolv-Erik Spilling, leder av Telenor Digital.

- Ut over å bruke digital teknologi som et verktøy for å gjøre kompleks algebra forståelig og engasjerende, makter DragonBox-spillet å endre måten elever lærer på, og hvordan lærere lærer bort, utdyper Spilling, som også er juryformann for årets pris.

Juryens begrunnelse

I sin uttalelse om årets vinner, sier juryen:

«Det å se en seksåring løse kompliserte ligninger som slår ut en 60-åring er utrolig. Vi ser et åpenbart potensial for Telenor i å hjelpe We Want to Know å få skikkelig fart på veksten. Matematikk er et universelt språk, og vi tror at med det riktige partnerskapet vil DragonBox kunne bli en like stor suksess i Bangladesh og Bulgaria som det har vært i Norge og USA. Sett opp imot Telenors strategi om å bringe gjøre internett tilgjengelig for alle, er det vanskelig å se en bedre driver av en slik tanke enn foreldre som investerer i barnas utdannelse.»

Nå er det slett ikke første gang at We Want to Know vinner priser og utmerkelser for matematikk-spillet Dragonbox, men Jean-Baptiste Huynh, med-gründer og leder av We Want to Know, mener det er spesielt gøy å få anerkjennelse her hjemme.

DRAGONBOX: Spillet fra We Want to Know lærer brukerne matematikk på en innovativ og morsom måte.

- Dette var fantastiske nyheter. DragonBox har vunnet priser i andre deler av verden, men det er noe helt eget med å vinne noe på hjemmebane. De viktigste prisene vi får, er likevel mailene vi får hver dag fra barn, foreldre og lærere som sier DragonBox har en positiv innvirkning på livene deres, sier Huynh.

Som vinner av Digital Winners prisen for 2013 vil Wewanttoknow motta 200.000 kroner og i tillegg til en mulighet for å videreutvikle tjenesten i samarbeid med Telenor Digital.

Flere fra Sverige og Danmark

Tidligere denne uken presenterte Telenor topp tre-listen blant de 95 som hadde meldt seg på i konkurransen. Spilling er spesielt glad for å se flere deltakere fra Sverige og Danmark i år, for Telenor-prisen har tidligere vært dominert av norske selskaper.

I tillegg til vinneren, bestod topp-tre listen av danske 23 og Relink fra Norge. Mens 23 lager verktøy for deling av video og visuelle elementer beregnet både på privatpersoner og bedrifter, tilbyr Relink en ny og innovativ løsning for rekruttering.

- Jeg må si at bortsett fra at kvaliteten på deltakerne i år har vært eksepsjonelt høy, er det jeg har vært mest fornøyd med vært det høye antallet deltakere fra Sverige og Danmark. Norge har dominert de siste årene, og siden dette er en nordisk pris, er det svært hyggelig å registrere at innovasjonslysten i hele Skandinavia er sterk, og voksende, sier Spilling.

Han legger dessuten til at det var mye spennende å se i år, og konkurransen var tøff. Flere påmeldte kandidater som ikke kom til topps denne gangen, kan likevel forvente at Telenor Digital tar kontakt.

- De kandidatene som har meldt seg på i år, men som ikke nådde helt opp denne gangen, bør ikke bli overrasket dersom de får en telefon fra Telenor med en forespørsel om mulig samarbeid, avslutter Spilling.