Lager spillplattform av Wordpress

Lyst til å lage dine egne spill? Instinct Entertainment lanserer nå et spillverktøy ved hjelp av den populære blogg-programvaren.

Publisert Sist oppdatert

Wordpress er et av de mest solide og gjennomførte CMS (Content Managment System) du kan få tak i.

Programmet brukes særlig til å publisere blogger og lignende nettsteder. Det er, ifølge Wikipedia, det mest populære publiseringssysstemet på internett.

Wordpress er i tillegg fri programvare, og kildekoden er tilgjengelig for alle som vil se, lære av den eller endre den.

Nå har New Zealandske Dan Milward og firmaet hans, Instinct Entertainment, tatt programmet i en helt ny retning.

De har nemlig lagt en spillmotor på toppen av det hele. Og det beste av alt - det er er ikke et spill, men et verktøy for å lage egne spill.

Lag eget spill med Gamefroot

Verktøyet har fått navnet Gamefroot, et ordspill på det engelske ordet fruit som betyr frukt. Ordet froot brukes gjerne om teknologi som er enkel å bruke.

Med Gamefroot kan du enkelt lage spill i 8-bits stil med å bruke pre-definerte spritesheets, eller laste opp egen grafikk.

Alle objektene kan tildeles verdier som helse eller skade og animasjon.

Du kan også laste opp egen bakgrunnsmusikk, eller bruke en av de mange låtene som er tilgjengelig i verktøyet.

Spillet blir deretter lagret som egendefinerte poster i Wordpress-databasen.

Enkelt å lage eget spill

Under overflaten bruker Gamefroot programmeringsspråket SCRATCH .

Programmeringsspråket er utviklet ved MIT (Massachusetts Institute of Technology) i USA, og er utviklet med tanke på undervisning.

Språket brukes i flere ungdom- og videregående skoler over hele verden for å lære barn og unge om programmering.

Det er blant annet populært i skolene på New Zealand, og Instinct sier bruk av språket vil gjøre det enkelt for lærere å utvikle enkle spill til bruk i undervisningen.

ENKELT Å BRUKE: Redigerings-modusen i Gamefroot er veldig enkel å lære. Drag & drop.

Dette vil hjelpe elevene å lage egne spill, og samtidig lære seg enkel programmering.

- Jeg er ikke noen spillutvikler, så at jeg klarer å utvikle et spill med Gamefroot var den ultimate testen, sier Dan Milward i Instinct Entertainment til Computerworld New Zealand.

Har tatt fem år

Det har tatt hele fem år å utvikle Gamefroot, og herligheten er basert på et av selskapets tidligere produkter, Game Creator.

Men på tross av delt fortid, så er Gamefrott basert på ny HTML5-teknologi. Game Creator brukte Flash Lite, og fungerte ellers omtrent på samme måte som Gamefroot.

Planen er at populære spill skal publiseres i Apples App Store, i samarbeid med utvikleren, sier Milward.

Gamefroot ble lansert i dag, og ble først vist frem under Wordcamp NZ forrige helg.