- Microsoft har hengt langt etter

- Microsoft har hengt langt etter

Mange år etter Sony kommer Microsoft virkelig inn i markedet som gjør spill til en milliardindustri. - Sent, mener ekspert.

For fire år siden ble Singstar til Sonys Playstation 2 lansert. Karaokespillet ble en braksuksess, og ga verden noe de ikke hadde sett før: Et spill som slo like godt ann blant 12 år gamle jenter, som 50 år gamle menn.

Singstar regnes som spillet som tok knekken på myten om at det bare er bebrillede nerder som koser seg med tv-spill. "Casual gaming", med enkle og ofte sosiale spill som Singstar, har bidratt til å gjøre spill til en gigantisk milliardindustri. Sony forstod at det ikke bare var nerdene som ville spille, og fikk full uttelling.

Gjennomsnittsspilleren er i dag 35 år, nesten halvparten er kvinner og de fleste spiller fysisk sammen med venner og familie.

Fire år etter det revolusjonerende Singstar, kommer Microsoft med sitt motsvar. Spillet Lips, til it-gigantens spillkonsoll Xbox 360, skal gjøre konsollen til en folkefavoritt, og få spillsystemet inn i familiestua. Et marked som inntil nå har vært dominert av erkerivalene Sony og Nintendo.

Sammen med syngespillet lanseres også spørrespillet SceneIt og kameraspillet You're in the movies. Dette er også spill som skal nytes sammen med familie eller gode venner, og som like gjerne kan spilles av bestemor som lillesøster.

- Microsoft har hengt etter, mener spillekspert Jørgen Kirksæther.

Kopierer

Han var invitert på Microsofts "stjernespekkede" pressekonferanse sammen med "Charter-Svein" og noen (for mange) heller ukjente Idol-detalgere, og sammen skulle de kaste glans over Microsofts nye familiespill.

Men Kirksæther, som har holder på med sin doktorgradsavhandling om dataspill, virker på tomannshånd ikke særlig imponert over hva Microsoft har prestert hittil.

- Microsoft har ikke vært flinkest i klassen, det har Nintendo og Playstation vært, sier Kirksæther.

Alle de sosiale spillene Microsoft lanserer i disse dager er nemlig på mange måter kopier av konsepter man blant annet finner på Playstation. Lips likner Singstar, You're in the movies likner Eyetoy og SceneIt likner Buzz.

- Både Nintendo og Playstation har hatt slike ting i flere år, og vært flinke til å omfavne sosial og casual spilling, mener Kirksæther, som er glad for at Microsoft endelig har kommet etter.

EKSPERT: Jørgen Kirksæther jobber som spilljournalist og tar doktorgrad i spillhistorie. Han er ikke imponert over Microsoft. (Foto: Ole Petter Baugerød Stokke)

Har vært dårlige

Tony Renstrøm er direktør for Entertainment & Devices i Microsoft Norge, og innrømmer at de har hengt langt etter.

- Vår første konsoll, Xbox, var rettet mot hardcore-markedet. Da var vi veldig dårlige på dette. Men nå skal vi satse bredere, forteller Renstrøm.

Hardcore-spillerne er de som spiller mye, og som uansett kjøper seg nye spillsystemer, til tross for at de ofte er dyre ved lansering. De bredere massene vil ikke selge skjorta for spillene sine, og venter gjerne til systemene blir billigere. Nå har også Microsofts konsoll nådd en tålbar pris, det vil si et sted mellom 1.000 og 2.000 kroner, og mannen i gata blir plutselig i målgruppen.

Det mener i alle fall Microsoft, som oppgir pris som viktigste grunn til at de ikke har satset mer på sosiale spill enn nå.

- Men samtlige spill dere nå lanserer kan vel regnes som kopier fra blant annet Playstation?

- Det er ofte slik det er. Det var ikke Playstation som fant opp karaoke. Og jeg tror ikke forbrukeren bryr seg om hvem som var først ute, men hvem som har det beste produktet, sier Renstrøm.

DIREKTØR: Direktør for Entertainment & Devices Tony Renstrøm innrømmer at de har hengt etter, men mener nå de har et godt tilbud til også den brede spillmassen. (Foto: Ole Petter Baugerød Stokke)

Store penger

- Føles det ikke litt galt å bare kopiere?

- Jeg vil ikke si vi bare kopierer. Playstation kopierte jo for eksempel vår nettløsning (Xbox Live). Folk kopierer hverandre i bransjen, og ærlig talt tror jeg ikke forbrukerne bryr seg, sier spill-direktøren.

Spill har etterhvert blitt en stor del av Microsoft, og står for en betydelig del av omsetningen. Hvor mye, vil ikke Renstrøm si noe om, men han bekrefter at også i Norge genererer spill mye av selskapets penger. Og de frykter ikke at finanskrisen skal sette en stopper for moroa. Julehandelen så langt skal ha gått etter punkt og prikke.

- Det går veldig bra. Folk kutter de store utgiftene, men vil fortsatt kose seg, smiler Renstrøm.

- Til slutt, hva har du å si til spillekspert Jørgen Kirksæther, som mener dere er dårligst i klassen?

- Historisk sett har vi omfavnet hardcore-spilleren, men nå går vi altså bredere ut i markedet, gjentar han.

- Og det vi har i dag er ikke dårligere tilbud enn hva våre konkurrenter har.

Les om:

It Bransjen