Microsoft kaprer erp-markedet

Microsoft kaprer erp-markedet

SAP og Microsoft tar halvparten av alle nyinstallasjoner på det nordiske markedet.

Trenden er klar. De to absolutt største globale leverandørene av forretningssystemer spiser store deler av den nordiske kaka.

De to siste årene har Microsoft og SAP stått for hele 49 prosent av alle nyinstallasjoner i større foretak i Norge, Sverige, Danmark og Finland, viser en undersøkelse fra det svenske analysebyrået Datadia.

Totalt sett er SAP dominerende i Norden. 11 prosent av de største nordiske selskapene kjører SAP.

Microsoft vokser mest

Men det er Microsoft Dynamics som vokser raskest. I fjor solgte for første gang Navision og Axapta mer enn SAP.

- Vi har hatt en fantastisk vekst på Dynamics, så dette er tall vi kjenner oss igjen i. Det siste halve året har vært en tøff tid for markedet, men her i Norge har lisensomsetningen på Dynamics Ax faktisk vokst med 15 prosent, sier Dagfinn Ringås, Dynamics-direktør i Microsoft Norge, til Computerworld.

Veksten er først og fremst drevet av lanseringen av Dynamics Ax 2009 som kom på markedet i juni 2008. Det har ført til en rekke nye kunder, samt vekst blant eksisterende kunder.

- Microsoft har endelig kommet med produktet vi har snakket om i mange år. Nå får kundene et enklere erp-system som er bedre integrert med andre Microsoft-produkter, mener Ringås.

Også Visma gjør det godt, og vinner kunder i rask takt. I løpet av fjoråret økte Vismas andel av nyinstallasjoner på det nordiske markedet fra 9 til 13 prosent.

Movex ned

For Intentia erp-system Movex går det derimot nedover. Lawson-systemet finnes hos mange nordiske foretak, men kun to prosent av bedriftene installerte Movex i løpet av 2008.

Finanskrisen vil trolig legge en demper på veksten i år, men Microsoft har et ess i ermet også her. Dynamics Nav 2009, som retter seg mer mot smb-markedet, blir sluppet til høsten.

- Vi er usikre på hvor hardt vi vil bli rammet, det er vanskelig å spå. Navision var en kraftig driver i fjor, mens de mer komplekse storkundene med internasjonale organisasjoner nok ventet på Ax 09, sier Ringås.

Partnerstrategien til Microsoft får mye av æren for fremgangen i Norden, og norske selskaper som Hands, Logica, Navicom og Columbus får skryt av Ringås.

- Vi leverer ingen erp- eller crm-løsninger direkte, så vi vinner og taper med partnerne. Derfor bruker mye ressurser og tid på dem, både for å øke antall partnere, antall mennesker hos hver partner, forbedre metodeverk og den type ting. De er vår førsteprioritet, understreker Ringås.

Datadias erp-undersøkelse

  • Utvalget besto av alle foretak med mer enn 20 millioner euro i omsetning i Norge, Danmark og Finland, samt 10 millioner euro i Sverige. Totalt er det 11.000 selskaper i målgruppen, og nesten 5000 deltok i undersøkelsen.
  • For å bli representert i undersøkelsen, må en erp-leverandør ha installert mer enn ett system i minst tre av de fire nordiske landene.
  • Datadia har også tatt en titt på kundetilfredsheten til de undersøkte selskapene. Her er Visma best i klassen, mens Concorde kommer dårligst ut.
It Bransjen