Mobil-Norge er annerledeslandet

Mobil-Norge er annerledeslandet

Vi velger andre mobiler enn alle andre. Og ser ikke på prisen.

Markedstall Dagens Næringsliv har fått tilgang til, hinter om at Norge de siste årene har blitt annerledeslandet når det gjelder mobiltelefoner.

Nokia, som har hatt en markedsandel i landet på 55 prosent for få år siden, har nå markedsandel på 33 prosent.

Den finske produsenten utfordres sterkt av mobiler fra Asia og Amerika i Norge. Ingen andre land kjøper så mye HTC og Sony Ericsson som oss.

I tredje kvartal stod HTC for 1,6 prosent av alle telefoner solgt globalt. I Norge: 17 prosent. Sony Ericsson hadde 2,5 prosent av globalt salg. I Norge: 25 prosent.

Og Apple har bare 3,2 prosent globalt, men ti prosent her til lands.

Mye Android

Nordmenn velger også ”smartere” en resten av verden, mens rundt 20 prosent i verden velger smarttelefoner, valgte rundt halvparten av nordmenn slike enheter i 2010.

- Norge er unikt, sier mobilanalytiker Leif-Olof Wallin i Gartner til DN.

Han mener det norske mobilmarkedet sammenlignet med andre land ligger i forkant av utviklingen.

- Det norske markedet har for eksempel tidlig tatt i bruk telefoner med operativsystemet Android, som HTC og Sony Ericsson benytter takket være at mobiloperatørene har drevet produktene frem. I Norge har salget av telefoner med operativsystemet Android gått forbi Nokia-salget, sier Wallin.

HTCs posisjon i Norge er såpass sterk her til lands at Iphone-salget i Sverige er større enn i Norge målt i markedsandeler. I Europa er det foruten Norge kun England som kan vise til såpass høy HTC-markedsandel. Wallin peker på at HTC har mange bedriftskunder i det norske markedet og dessuten slått godt an med Desire. For Sony Ericssons del trekker han frem Xperia-serien.

Nokia spår norgescomeback

Men det blir endringer, spår han.

- Iphone vil om noen år ha en markedsandel på rundt 17 prosent i Norge, Sony Ericsson vil falle mellom 10 og 15 prosent og Nokia vil ligge på mellom 25 og 28 prosent, sier han til DN.

Daglig leder Arild Elverum i Nokia Norge har åkkesom troen på et sterkt comeback i 2011.

- Nå kommer vi med produkter som er attraktive for det norske markedet. Vi kommer til å ta markedsandeler i Norge i år, sier han til DN, og påpeker at N8 allerede har slått godt an her til lands.

- Det norske mobilmarkedet er utrolig spennende. Det er de dyre telefonene som går. Uansett hvor mye apparatene koster, så selges telefonene til alle kundegrupper.

It Bransjen