Nå er det bevist: Steve Jobs er Gud

Nå er det bevist: Steve Jobs er Gud

Britiske forskere hevder Apple stimulerer hjernen på samme måte som religion.

At noen Apple-fans har et mer seriøst forhold til selskapet og produktene enn andre, er gammelt nytt. Fanatikere er et ord som går igjen, og fanskaren omtales gjerne som Apple-kulten, ofte i en sammenheng av den hånlige sorten.

Men så er det da altså bevist at Apple er religion og at Steve Jobs er Gud. En gruppe britiske nevrologer har nemlig funnet ut at Apple trigger de samme følelser og reaksjoner i hjernen hos tilhengerne som hos mennesker som ser på seg selv som «troende». Dette kommer frem i en ny dokumentar fra BBC kalt Secrets of the Superbrands, som tar for seg hvordan en rekke ulike store merkevarer påvirker livene våre.

Hellige Apple Store

Programmet tar blant annet for seg scener fra åpningen av en Apple Store i Covent Garden London, som for øvrig blir sammenlignet med en katedral. Dokumentskaperne ble forundret over hvordan de ansatte fremprovoserte hysterien ved å hoppe opp og ned, klappe og rope i timene før butikken åpnet.

- Scenene som utspilte seg var mer som et bønnemøte enn en sjanse til å kjøpe en telefon eller bærbar pc, skriver Alex Riley og Adam Boone om dokumentaren på BBC.

Ikke et ukjent fenomen. Ved lansering av både iPhone og iPad er det lange køer og stor stemning både i og utenfor Apple-butikkene, spesielt i USA. Folk har gjerne ligget i kø i dagevis for å sikre seg en ny iDings.

I dokumentaren blir det hevdet at Apple er i ferd med å bli en religion, og dermed settes teorien på prøve ved å bruke en MR-skanner på hjernen til en Apple-fan når han blir eksponert for bilder av selskapets produkter. Nevrologenes resultater viser at iBildene stimulerer den samme delen av hjernen som når troende folk ser religiøse bilder.

It-evangelistene

Alle de store dataselskapene har lenge spilt litt på dette med religion. Ikke bare Apple, men også Adobe og Microsoft, og trolig også IBM, har lenge hatt en egen stillingsbenevnelse: Evangelist. Dette er spesielt dyktige medarbeidere som får lønn for strevet ved å bli utnevnt til "evanglister" for firmaet sitt.

Evangelistene reiser gjerne verden rundt og stiller opp på messer, foredrag, kurs og så videre. De viser hvor fantastiske produkter firmaet deres lager, og de er gjerne veldig pedagogiske, litt show-mennesker.

Så det er litt religion hos alle, og vi tror nok vi har opplevd på nært hold like sterke "religiøse" aha-opplevelser på Adobe-arrangementer som hos Apple. Men journalister vil helst vinkle det bare på Apple, enten fordi de vet at Apple-artikler selger bedre enn artikler alle de andre store merkenavnene til sammen, eller fordi det er en mulighet til å få mobbe Apple og Apple-brukerne igjen.

Dokumentaren Secrets of the Superbrands, som bare er tilgjengelig i Storbritannia, retter for øvrig også søkelys på Nokia, Google og Microsoft.

Les om:

It Bransjen