Navnet er verdt 100 milliarder dollar

Navnet er verdt 100 milliarder dollar

Det er finanskrise, men verdens beste merkevare er likevel verdt 650 milliarder norske kroner.

Google krysser som første selskap den magiske 100 milliard dollar-grensen på «Brandz Top 100» for 2009. Søkemotorgigantens merkenavn er altså verdt rundt 651 milliarder kroner oversatt til norsk.

Som første selskap over 100 ligger giganten naturligvis på helt på toppen av lista, opp 16 prosentpoeng fra fjoråret.

- Det er ikke noe annet å si enn at dette er veldig hyggelig, sier Jan Grønbech, Googles norgessjef, til Computerworld.

- Over 100 milliarder dollar, hva synes du om det?

- Det tallet har jeg ikke noe forhold til, og tror ikke så mange bryr seg om akkurat det. Men bare det å bli rangert som nummer én er jo en tillitserklæring og et tegn på at man gjør noe riktig.

Flere dataselskaper

Også andreplassen innehas av en it-gigant. Kan du gjette hvilken? Tre hint: To menn, nerdebriller, én garasje. Ja, det er selvfølgelig Microsoft. Verdien anslås til 76 milliarder dollar, 496 milliarder norske kroner. Opp åtte prosent fra fjoråret.

Først på tredje kommer selskapet bak sukkerdrikken mange datafolk kjenner så alt for godt, Coca Cola. Verdi: 438 norske, opp 16 prosent.

Videre på topp ti følger:

4. IBM (434, opp 20 prosent)
5. McDonalds (433, opp 34 prosent)
6. Apple (411, opp 14 prosent)
7. China Mobile (399, opp 7 prosent)
8. General Electric (389, ned 16 prosent)
9. Vodafone (350, opp 45 prosent)
10. Marlboro (322, opp 33 prosent).

Pyramidebasert

Bates United, en del av nettverket til kommunikasjonsselskapet WWP, står bak lista som er en femdelt brandpyramide. Tilstedeværelse er selve grunnlaget i bunn, og på topp er bonding – at brukeren knytter bånd til produktet.

Blant topp 10 er bondingsnittet 14 prosent. Googles bondinggrad er hele 43 prosent.

- Dette viser at det betyr noe for et selskaps verdi å bygge et merke. Folk som bonder med Google bruker nok knapt andre søkemotorer, sier Per Kristian Voss Halvorsen i Bates Unites til Finansavisen.

Les om:

It Bransjen