Nettbutikker nede etter kortkrasj

Nettbutikker nede etter kortkrasj

6000 nettbutikker senket av Dibs-problemer. - Irriterende, sier Apollo.

Det var ved 09.00-tiden lørdag morgen at Dibs fikk problemer.

Dibs leverer kortbetalingsløsninger til 10.000 kunder i hele Norden, de fleste av disse nettbutikker.

Da Dibs skulle bytte databaser, krasjet systemet. Omlag 60 prosent av kundene stod dermed uten mulighet til å ta betalt i tolv timer lørdag. De fleste av disse kundene var i Norge og Danmark. I Norge kan så mange som 2000 nettbutikker ha fått problemer.

- Å ordne databasen tok tid, innrømmer daglig leder Halvor Kaafjeld i DIbs.

- Men nå er problemene mer eller mindre ut av verden. I løpet av dagen i dag skal all funksjonalitet være på beina igjen.

Apollo rammet

Flere av nettbutikkene som ikke kunne ta i mot betaling lørdag, var store aktører.

- Vi kan bekrefte at vi var nede på lørdag, forteller informasjonssjef Helen Begby i Apollo.

De selger reiser på nettet, hvor man kan betale med kort. Men dette gikk altså ikke lørdag.

- For de som vil bestille og gjøre seg ferdig, er det selvfølgelig irriterende, sier Begby.

Ikke store konsekvenser

Heldigvis for både Begby og kundene, er det ikke høysesong for det hun kaller "last minute-salg".

- Så hvor store konsekvenser tror du det fikk for dere?

- Ikke store. Hadde det vært en periode hvor mange kjøpte tilbudsreiser som må betales med en gang, ville konsekvensen vært at mange hadde mistet reisen sin, forklarer Begby.

Hun tror ikke Apollo led noe spesielt økonomisk tap, da folk kunne komme tilbake og bestille senere.

Kan erstatte tap

Fullt så heldig var nok ikke alle nettbutikker.

Den svenske Dibs-sjefen har sagt at erstatninger kan bli aktuelt. Det tror ikke Kaafjeld blir aktuelt i Norge.

- Det vil neppe komme konkrete erstatningskrav. Vi håndterte det hele på en god måte, og har fått gode tilbakemeldinger fra kundene våre. Det var nok ikke den store dramatikken, mener Kaafjeld.

It Bransjen