Netthandel nede for BBS-kunder

Netthandel nede for BBS-kunder

Finn.no og en rekke andre nettbutikker fikk ikke solgt varene sine.

BBS sin tjeneste Netaxept lå onsdag ettermiddag nede.

Det vil si at nettbutikker som benytter betalingsløsningen ikke fikk tatt i mot kortbetaling fra sine kunder.

Problemene startet like før klokken 12.00, og ble løst rundt klokken 14.00.

Database-problem

- Det var et databaseproblem, uten at jeg kan si noe mer konkret om hva det var, forteller informasjonssjef Sigbjørn Larsen i BBS på mobiltelefon fra København.

Med systemet på beina igjen skal samtlige av de rammede nettbutikkene fungere som normalt.

- Er det noen mistanke om at det har vært datakriminalitet inne i bildet?

- Nei, dette var en teknisk utfordring.

Ikke fysisk handel

"BBS er for tiden nede. Det betyr at man ikke får gjennomført kortbetaling. BBS jobber med saken. Vi beklager ulempen dette medfører!" stod det på Finn.no sine sider, en av kundene til BBS, før feilen ble løst.

Vanlige butikker, betalingsterminaler og minibanker ble ikke rammet av problemene.

Larsen kan ikke svare på hvor mange kunder Netaxept har, og dermed hvor mange nettbutikker som ble rammet. Det skal hovedsaklig være norske nettbutikker som opplevde problemene.

Les om:

It Bransjen