Norsk Tippings millionsluk er tettet

Norsk Tippings millionsluk er tettet

Kjørte på backupsystemet da synkroniseringen sviktet. Pris: 20 millioner.

- I dag er vi oppe og går igjen. Feilene er rettet, forteller pressetalsmann Magne Vikøren i Norsk Tipping.

Det begynte natt til tirsdag forrige uke. På grunn av bygningsarbeid i området hvor hovedsystemet på Hamar kjøres, kjørte de systemet på backup-serveren. Men denne natten oppstod det en feil i synkroniseringen mellom de to systemene.

Nøyaktig hva som skjedde kan ikke Vikøren svare på, og it-sjefen Ottar Sørlie har ikke vært tilgjengelig for kommentar. Konsekvensene av feilen som ble oppdaget, ble i alle fall at Norsk Tipping valgte å ta ned produksjonen for alle spillene sine.

- Vi ville sikre at feilen ikke oppsto i begge våre systemer, sier Vikøren.

Tapt minst 21 millioner

Onsdagen etter ble feilen isolert til spillet Keno, og de andre spillene kunne dermed settes tilbake i produksjon.

På det døgnet som spillene var nede, antar Norsk Tipping å ha tapt så mye som 15 millioner kroner.

Men Keno var ikke like heldig som de andre spillene. Ettersom det var her feilen lå, har ikke Keno fungert siden den skjebnesvangre tirsdagen. Og torsdag stanset også salget av spillet.

Ikke før i dag, over en uke etter feilen oppstod, er det hele rettet. Og Keno-salget har startet igjen. Norsk Tipping antar å ha tapt rundt én million kroner for hver dag Keno-salget har vært nede. Med seks dager blir dette rundt seks millioner kroner.

Til sammen har altså Norsk Tipping tapt minst 21 millioner kroner på rent salg.

Frustrerte kunder

I tillegg til salgstapet, har selskapet brukt store ressurser for å rette opp feilen, noe som også kan bli kostbart. It-avdelingen er på 75 personer, og i tillegg har ekstra arbeidskraft blitt kalt inn for å hjelpe til.

- Jeg er imponert over de hardtarbeidende it-folkene som har jobbbet døgnet rundt, og likevel holdt humøret oppe, forteller Vikøren.

Å rette feilen tok lengere tid enn selskapet hadde regnet med. I tillegg kom omfattende testing. Kundeservice har også fått kjørt seg. Forrige uke satt Norsk Tipping en heller tvilsom ny rekord: 20.000 telefoner på én dag.

- Kundene har vært frustrerte, og det beklager vi. Jeg skjønner at de har vært utålmodige, det har vi vært og, sier pressetalsmanen.

- Dette er jo ikke en tilstand man ønsker å være i.

Les om:

It Bransjen