NTNU frister med teknologi og jazz

NTNU frister med teknologi og jazz

Og de mener de vet hvem den norske Bill Gates er.

NTNU markerer nasjonaldagen med å lansere en nasjonal profileringskampanje. I landets største aviser og på et eget nettsted, skal nordmenn få vite hvordan vår oljerikdom, moderne ultralydteknologi og Norges svar på Bill Gates i stor grad ble skapt på Det skapende universitet.

- Hensikten er å vise hva NTNU er god for, sier informasjonsdirektør Anne Katharine Dahl ved NTNU.

LES OGSÅ: Her vil it-studentene jobbe

Hun legger til at 17. mai ble valgt som lanseringsdato for kampanjen, fordi flere av historiene forteller om forskning som forandret Norge.

Kampanjen forteller fem suksesshistorier fra NTNU. De handler om:
- NTNUs bidrag til vår oljerikdom. Vår forskning er grunnlaget for det norske oljeeventyret.
- Utvikling av moderne ultralydteknologi. Vi brakte fram Norges første prøverørsbarn.
- Søkemotorer på internett. Vi har et unikt søkemotormiljø i Europa.
- Når oljen tar slutt: Vår ledende forskning på alternative energikilder
- Norsk jazz. Noen av verdens beste jazzmusikere er utdannet ved NTNU.

- Vi ønsker å skape en generell forståelse i befolkningen for at teknologi, realfag og alt det som NTNU arbeider for, er avgjørende for Norges velferd, sier informasjonsdirektøren.

LES OGSÅ: Her er årets teknostudenter

Norske Gates?

Blant dem som stiller opp for NTNU i kampanjen er Norges første prøverørsbarn, Mona Susanne Tetlie, og John M. Lervik som leder FAST, søkemotorselskapet som i 2006 passerte en årsomsetning på én milliard kroner.

NTNU presenterer Lervik som Norges svar på Bill Gates.

"Æren skal først og fremst godskrives suksessfirmaet Fast Search & Transfer ASA (FAST) – et ektefødt barn av NTNU. Fast-teknologien brukes i dag verden over, og firmaet har siden opprettelsen i 1997 klatret til en omsetning på over 1 milliard kroner og en børsverdi på over 6 milliarder kroner," skriver universitetet på sin hjemmesiden.

Dette er NTNUs største satsing noensinne på et formidlings- og markedsføringstiltak. Se hele kampanjen her.

LES OGSÅ: Se opp for generasjon Y

It Bransjen