- Null vekst i pc-markedet

- Null vekst i pc-markedet

Forbrukerne kjøper minibærbare, mens bedriftene utsetter nye pc-kjøp, viser tall fra Gartner.

I det minste går ikke pc-salget nedover i antall utsendte enheter i Vest-Europa. Men det går ikke mye oppover heller. 15,3 millioner pc-er ble sendt ut første kvartal 2009, en slapp oppgang på 0,7 prosent fra året før.

Av de ledende landene gjorde Storbritannia det dårligst, mens Frankrike og Tyskland viste svak vekst, viser tallene fra Gartner.

- Hadde det ikke vært for minibærbare ville hele Vest-Europa sett større fall i utsendelser, sier analytiker Ranjit Atwal hos Gartner.

Minibærbare redder kvartalet

Bedriftsmarkedet falt tilbake over 20 prosent år over år ettersom bedrifter utvider livssyklusen til sine nåværende pc-er.

- Dette er en klar indikasjon av en trend vi vil se i andre land gjennom 2010, sier Atwal.

Konsumentmarkedet holdt seg flytende, særlig på grunn av nettopp minibærbare.

- Flere leverandører økte sine utsendelser av minibærbare i kvartal én, sier Atwal

Nedgang i EMEA

Acer fortsatte sin vekst på tross av det tøffe økonomiske klimaet med kraftig salg av minibærbare, mens HP holdt seg på førsteplass med en vekst på 1,2 prosent sammenliknet med fjoråret.

I Storbritannia nådde Apple for første gang inn på topp fem.

I hele EMEA – det vil si Europa pluss Midt-Østen og Afrika – sank salget 9,5 prosent.

Her er pc-produsentenes markedsandeler i prosent:

  1. HP 22,8
  2. Acer 22,1
  3. Dell 10,6
  4. Toshiba 6,8
  5. Asus 4,8

Samlet markedsandel for andre produsenter: 33 prosent.

Les om:

It Bransjen