Ny annonserekord på nett

Ny annonserekord på nett

Norsk merkevareannonsering på internett økte med 23 prosent i forhold til i fjor.

Det ble omsatt norske merkevareannonser på internett for nærmere 131 millioner kroner i april. Dette er en økning på 23 prosent fra samme måned i fjor, og ny rekord for omsetning i en enkel måned.

Etter årets fire første måneder er det omsatt merkevareannonser for 468 millioner. Dette innebærer en økning på 58 millioner sammenlignet med fire første månedene i 2007, noe som tilsvarer 14 prosent, skriver Mediebedriftenes Landsforening.

Den totale annonseomsetning for merkevare og rubrikk samlet, vokste med 24 prosent i april.

Hittil i år er den samlede veksten på 17 prosent. Blant rubrikkene var det i april størst vekst innenfor kategorien Stilling ledig og Bil/motor.

Dagbladet og DN fornøyde

Dagbladet.no hadde i april den beste måneden hittil på nettannonsering.

- I Dagbladet.no har vi aldri hatt en så god enkeltmåned, sier Stephan Granhaug, adm. dir. i DM Medialab, i en pressemelding.

- Vi har bedret omsetningen på hele nettstedet. Vi ser at posisjonen styrkes ikke bare på fronten, men også på de undersider der vi tradisjonelt er sterke, sier Granhaug.

Også i DN.no er stemningen bra.

- Vi opplever sterk vekst både på stilling og merkevare. Spesielt er det gledelig å se at andelen new-biz øker kraftig og at nye annonsører finner veien ut på nettet, sier markedsdirektør Sven Erik Brunvoll i DN Nye Medier.

Les om:

It Bransjen