Ny offensiv fra Media Markt

Ny offensiv fra Media Markt

Norgessatsingen ble lagt på is, men nå retter den tyske elektronikkjempen blikket mot sør. Nettsalget skal tredobles.

I fjor sommer ble det klart at den tyske elektronikkjempen Media Markt legger sine norgesambisjoner på is.

I utgangspunktet ble det diskutert etablering av 20 butikker i landet, men etter interne diskusjoner ble den norske satsingen altså skrinlagt.

Milliardtap

Kjeden har vært tilstede i det svenske markedet i flere år, men selv her har ikke ting gått som planlagt for Media Markt. Til tross for løfter om lønnsomhet, ble det i fjor høst klart at Media Markt i løpet av de seks årene selskapet har eksistert i Sverige har tapt nærmere én milliard svenske kroner.

Speider mot Danmark?

Milliardtap i Sverige og skrinlagt norgessatsing ser imidlertid ikke ut til å hindre selskapet fra å forsøke på nytt. Nå varsler kjeden det som kan være inntoget i det danske markedet, melder danske Channelworld.

Det er direktøren for Media Saturn, Horst Norberg, som i et intervju med avisen Planet Retail ifølge den danske avisen opplyser at det i løpet av tiden som kommer planlegges et sted mellom 40 og 50 butikker i året. Media Saturn er en del av Media Markt-konsernet.

Meldingen fra Norberg blir ifølge den danske avisen tolket som et mulig startskudd på en ytterligere opptrapping av den svenske retail-krigen, som altså har kostet det tyske konsernet dyrt. Den beintøffe kampen om de svenske kundene var også medvirkende til at Expert i fjor høst kastet inn håndkleet i forhold til sin svenske satsing.

Kraftig nettsatsing

Media Markts ambisjoner rommer etter hva svenske it24 erfarer en sterk satsing på salg via nett. Målsetningen skal være at 10 proset av kjedens omsetning i 2014 skal stamme fra nettet, noe som i så fall innebærer en tredobling fra dagens andel på under fire prosent.

Les om:

It Bransjen