Nytt spill og nytt selskap fra Funcom

Nytt spill og nytt selskap fra Funcom

Prøver seg i barne- og ungdomssegmentet med kjæledyr og monstre.

Det norske spillselskapet Funcom oppretter et nytt datterselskap. Selskapet har fått navnet Sweetrobot og skal være Funcoms spydspiss innen det de kaller ”sosiale” og ”uformelle” Massively Multiplayer Online-spill (MMO).

Første prosjekt ut er ”Pets vs. Monsters”, som legges ut til offentlig beta-testing i løpet av desember. Spillet skal rette seg mot et yngre publikum i aldersgruppen åtte til tolv år.

- Sweetrobot skal fokusere på spill som ligger utenfor det tradisjonelle MMO-segmentet, som Funcom har operert i de siste årene. Dette gjør det mulig for oss å utforske nye markedsmuligheter, og samtidig beholde Funcoms kjente profil. Dette representerer helt klart en ny og spennende retning for oss, sier Funcom.sjef Trond Arne Aas i en pressemelding.

Rundt 15 medarbeidere har de siste to årene arbeidet med ”Pets and Monsters”. Funcom slår fast at de har fokusert på å utvikle en fleksibel spill-motor, som også kan skreddersys til andre typer MMO-spill.

Funcom har ikke satt noen lanseringsdato for ”Pets vs. Monsters”. Beta-testingen som er under oppseiling skal i følge pressemeldingen gi selskapet verdifulle tilbakemeldinger, som vil styre spillets retning og utvikling.

- Vår entusiasme for ”high end” online-spill er den samme, og ”Age og Conan” og ”The Secret World” er fremdeles vårt hovedfokus. Men vi er også ivrige etter å utforske nye muligheter i spillindustrien. Og det føltes naturlig for oss å ta skrittet inn i segmentet for mer uformelle spill, tatt i betraktning vår store erfaring med utvikling av online-verdener og nettsamfunn, sier Aas.

Les om:

It Bransjen