Økning i pc-salget i Norge

Økning i pc-salget i Norge

Oppgang på syv prosent fra i fjor. HP holder seg på topp, Fujitsu taper massivt.

Fra andre kvartal i fjor til andre kvartal i år har pc-salget økt 7 prosent, skriver Finansavisen, i klar kontrast mot

285.000 pc-er ble det solgt i landet, hvorav 222.000 bærbare og minibærbare.

Det er fremdeles HP som leder showet, med markedsandel på 40 prosent i Norge.

Tror på 2008-nivå

Sjef for pc-avdelingen til HP i Norge, Arild Vestbye, mener det er kombinasjonen av produkter og salgsjobben mot markedet som er suksessoppskriften.

- Norge er det landet i EMEA (Europa, Midt-Østen og Afrika) hvor vi har størst markedsandel, sier han til Finansavisen.

Westbye tror markedet her til land vil stabilisere seg på 2008-nivå, det vil si 1,3 millioner pc-er.

- Vi kan ikke friskmelde pc-markedet, selv om det ser bra ut nå. Forhåpentlig vil det fortsatt være en salgsvekst utover høsten, sier han til Finansavisen.

Nedgang på 81 prosent

Fujitsu ligger dårlig an på rankingen. Nedgang på 81 prosent totalt sett gir en sisteplass på lista. De solgte 3.101 pc-er i andre kvartal i år, en nedgang fra 17.400 i første kvartal i år og en nedgang fra 16.200 andre kvartal i fjor.

Ifølge finansavisen må internasjonale omstruktureringer da Fujitsu og Siemens skilte lag i vinter samt nedbemanning i Norge ta mye av skylden for de begredelige tallene.

Den store utfordreren for HP er Acer, med vekst på 47 prosent og med 56.366 solgte enheter. Det er bærbart, og da særlig minibærbart, som er årsaken til veksten.

- Jeg blir overrasket om vi ikke er størst på bærbart i tredje kvartal, sier salgsdirektør i Acer Norge, Egil Kvamme, til Finansavisen.

Les om:

It Bransjen