BRUKERORIENTERT: Brukeren sto i fokus da Anja Schönhaug og resten av Netlife kunne åpne dørene for Webdagene 2017 i Oslo Spektrum. (Foto: Stig Øyvann)

BRUKERORIENTERT: Brukeren sto i fokus da Anja Schönhaug og resten av Netlife kunne åpne dørene for Webdagene 2017 i Oslo Spektrum. (Foto: Stig Øyvann)

Over 1000 webhoder på ett brett

Med utsolgte billetter til tre dager med faglig påfyll, fylte konferansen Webdagene Oslo Spektrum med webhoder av alle slag.

Med et utpreget fokus på brukeren og kundeopplevelser, åpnet arrangør Netlife dørene til Oslo Spektrum for sin Webdagene-konferanse. Første dag var avsatt til seks parallelle heldags workshoper, så fulgte to dager med presentasjoner og foredrag for de over tusen deltakerne som hadde løst billett.

«Hverdagsdigitale webarbeidere»

Computerworld tok turen innom for å snuse på stemningen, og ble mottatt av Anja Schönhaug, kommunikasjonssjef i Netlife, selskapet som står bak gjennomføringen av konferansen.

— Webdagene er en konferanse for folk som jobber med digitale tjenester i hverdagen, altså som lager hverdagsdigitale ting. Det er ikke en overordnet tech-konferanse, det er en konkret og nyttig konferanse for webarbeidere. Vi tar opp tjenestedesign, digitaliseringstrender, fortid og fremtid. Og så er vi veldig opptatt av kundeopplevelse, og at arbeidet du gjør skal være brukerorientert og ha brukeren i sentrum, forteller Schönhaug.

— Deltakerne er tjenestedesignere, webredaktører, innholdsprodusenter, folk som jobber som markedssjefer, digitalsjefer, sånne ting. Det er ikke bare norske deltakere, det er flest nordmenn, og endel svenske og danske. Vi har noen ganske få deltakere som ikke snakker norsk, og så har vi en del foredragsholdere som har foredragene sine på engelsk, forteller kommunikasjonssjefen.

Utsolgt og ventelister

I år ble Webdagene arrangert for tolvte gang, og det var fjerde året at konferansen rykket inn i hovedstadens storstue, Oslo Spektrum. Der kunne 1063 deltakere velge mellom seks forskjellige heldags workshoper på konferansens første dag, og deretter høre på 24 foredrag over de neste to dagene.

Computerworld kunne ved selvsyn konstatere at det ikke var så veldig mye ledig plass i Spektrum under arrangementet, og lurer på om Webdagene har funnet sin endelige form når det kommer til størrelse og omfang.

— Vi håper å være litt større neste år, det kommer litt an på lokalet, som må rigges på en spesiell måte for å få flere mennesker inn. I fjor var vi litt færre, vi var utsolgt i fjor som vi også er i år, men vi håper å få dyttet inn en ekstra tribune neste år. Da kan vi vokse med et lite antall, kanskje 300 ekstra personer, svarer Schönhaug.

— Vi var omtrent akkurat tusen personer i fjor. Vi prøver å ikke eksplodere. Det skal være en god opplevelse for de som er her, når du begynner å bli over tusen mennesker så er det en masse logistikk som begynner å bli vanskelig. Det har vi lyst til å mestre før vi åpner alle sluser. Vi har hatt venteliste, så det er nok noen som ikke fikk billett. Jeg håper det ikke var veldig mange, vi prøver å finne ut om det er noen som ikke kan likevel, så får vi andre folk inn. Men interessen er litt større enn det vi kan dekke, avslutter Anja Schönhaug i Netlife, arrangør av Webdagene i Oslo.