På Ergobussen med Terje Mjøs

På Ergobussen med Terje Mjøs

Når EDB Ergogroup skal flytte til Fornebu får 3500 ansatte ny vei til jobben. Løsning: EDB Ergobuss.

- Der jobber broder'n, sier konserndirektør i EDB Ergogroup Terje Mjøs og peker på Itera.

Minibussen har nylig passert Storo i sin ferd fra Nydalen-kontoret, som rommer 1.000 EDB Ergo-ansatte, til Skøyen hvor selskapet har rundt to tusen folk.

- Og de der er kunder av oss. Og de er også en kunde av oss, sier han mens bussen durer avgårde langs ringveien.

- Det er nyttig å ta denne bussen. Oj, vi må ta på oss sikkerhetsbelte folkens! HMS er vitkig. Det lærte vi mye om i Hydro. Eller hva, Rune?

Egen transportservice

Hva er dette? Vi spoler tilbake til desember.

Etter et endt pressearrangement slår Computerworld av en liten prat med de høye herrer og kvinner. Selskapet har kommet med mer informasjon om flyttingen til Fornebu. 3.500 kan EDB Ergo få plass til, selv om ikke alle skal flyttes på en gang.

3.500 + Telenor-ansatte + HP-ansatte + Ventelo-ansatte + alle andre busspendlere til og fra Fornebu. Den 31-bussen kommer til å bli jævlig, tenker vår mann. Det der går ikke, tenker han, og spør om EDB Ergo har reflektert over dette faktum. Det har de. De vurderer å sette opp en shuttle-buss fra Skøyen-kontoret.

Kult, tenker vår mann.

Og forresten har de allerede en slik buss mellom Skøyen og Nydalen, sier de.

- Hold an! Dette må vi se med egne øyne.

Sparer penger

En anledning dukker opp 18. januar. Mjøs har hatt møte med en gruppe nyansatte i Nydalen, og skal nå til Skøyen. Møtet matcher godt med bussavgangen. Bussen går en gang i timen.

Det viste seg å være behov for en slik tjeneste, en busstjeneste. Da Integration Managment Office - en avdeling som har sammenheng med sammenslåingen av EDB og Ergogroup - kom med forslaget, var det unison enighet om at - ja, - det var en god idé.

Og slik ble det altså til at EDB Ergo rett og slett har en egen shuttlebuss med timesavganger mellom sine to kontorer, dagen gjennom. Alternativet hadde for eksempel vært en kombinasjon av 37 - og 20 bussen, med ombytte på Sagene. Eller taxi, for den saks skyld.

Men bussen, til tross for at den kjører kontinuerlig fra morgenkvisten til utpå ettermiddagen, blir billigere enn om alle ansatte som skulle fra kontor A til kontor B tok taxi, og mindre tidkrevende enn en coctail av 37- og 20 bussen. Det tar under et kvarter utenom rushtiden, og under en halvtime i rushtiden.

- Bussen legger godt til rette for dem som skal frem og tilbake, pluss at det er kostnadsbesparende sammenlignet med taxi, sier sjefen.

Sågar viser det seg å være dårlig med parkeringsplasser på Skøyen, mens antallet plasser på Nydalen er bra. Derfor utelukkes det ikke at enkelte parkerer på Nydalen og så busser seg over til Skøyen.

- Jeg jobbet i Hydro før i tiden. De hadde en tilsvarende buss mellom kontorer. Det var sikkert derfra jeg har skjønt at dette var en god idé, ser Mjøs, mens bussen passerer BI Nydalen.

- Jeg pleide å kjøre noen av de turene også, skyter bussjåføren inn fra sidelinja.

Passe populær

Det er ikke slik at EDB Ergo har kjøpt sin egen buss og nå går med planer om å ta opp kampen med Ruter. Shuttletjenesten er outsourcet. Riktignok hadde EDB Ergo før til og med egen logo på bussen, men av ulike årsaker er den borte nå. Det blir jo uansett ny logo uti mars når EDB Ergos nye merkenavn avdukes.

Akkurat denne 10.30-avgangen er relativt tom. Det er Computerworlds utsendte, en stykk bussjåfør, sjefen sjøl Mjøs, informasjonssjef Torgeir Kristiansen samt Rune Solli fra Procurement-avdelingen - som altså i likhet med Mjøs har fortid i Hydro.

Bussjåføren har i 2012 begynt å telle passasjerer, og forrige uke var det noe under 200 som brukte tjenesten. Sågar hender det han har tomme avganger, han har hatt en slik i dag - da hadde han riktignok med seg en bærbar pc som skulle fra Skøyen til Nydalen.

- Ja, bussen kan fungere som varetransport også, påpeker Kristiansen.

Periodevis tar langt flere bussen. Det hender det må en påminnelse om at bussen eksisterer til. Da oppstår det ofte et rush. Så dabber det av. Så minner de om tjenesten, og det oppstår boom igjen.

Av og til på ettermiddagen er sjåføren ekstra jovial om folk vil av på et punkt på traseen. Her om dagen gikk alle unntatt én av ved Tåsen på den siste avgangen. Så spurte sjåføren hvor siste passasjer bodde. Jo, han bodde på Kjelsås. Bussen skulle uansett parkere ved Sinsenkrysset, så mannen fra Kjelsås fikk sitte på bort.

Fornebu

EDB Ergo har booket bygg A, B, og C hos Telenor på Fornebu fra 2014. Da skal de fleste Oslo-ansatte flyttes over, men ikke alle sammen «i en sveiv», som Mjøs sier. Kontrakten med Skøyen-bygningen utløper ikke med det første, så en del vil bli sittende der. Derfor føles det nærliggende å videreføre buss-ordningen til å gjelde mellom Fornebu og Skøyen, når den tid kommer.

- Det er et tydelig behov for å reise frem og tilbake mellom kontorene, så jeg ser for meg en buss mellom Skøyen og Fornebu, kanskje med noen avganger på morgenen som også stopper på Lysaker for å ta med seg togpendlere. Ellers kan togplendere også hoppe på bussen på Skøyen, det er mange hos oss som tar tog. Dette er riktignok ikke avgjort, men nå som du skriver om det, må det vel bli slik, sier Mjøs og flirer.

At denne traseen tar kortere tid, i allefall utenom rushtiden, kan også føre til hyppigere avganger.

- Det skal jo angivelig være noen kommunikasjonsutfordringer på Fornebu. Jeg er overbevist om at de blir løst, men i overgangsfasen vil vi i alle fall sette opp busser. Det snakkes jo om å legges bane dit, men det er nok i et annet tidsperspektiv enn våre flytteplaner, sier Mjøs.

Limousintjeneste uten limousin

- Infrastrukturen på Fornebu må i alle fall bygges ut nå som så mange flytter dit - selv om jeg har hørt fra Telenor-folk at de ikke ser det som noe problem - jeg har ikke sett det selv, men det går visst en buss hvert 90. sekund eller noe slikt i rushtiden. Jeg er i alle fall ikke bekymet for dette.

Men dette er frem i tid. Akkurat i dag har Mjøs altså vært i møte med nyansatte på Nydalen, og skal nå til Skøyen - med EDB Ergos "egen" buss. Turen klokker inn på 13 minutter.

- Så sjefen tar ikke limousin fra A til B, altså?

- Sjefen tar ikke limousin. Men det er selsakapet Bislet Limousine som har oppdraget med å kjøre bussen, sier Mjøs smilende.

Så haster han avgårde.

Les om:

It Bransjen