PR-skolen, del 666

Det nærmer seg Vista-lansering. Det vil si, lanseringen har alt pågått i et par år, men meldingene om at det snart skjer noe konkret, baller på seg.

Publisert Sist oppdatert

For å varme opp kan vi jo ta denne meldingen fra MSN Live Messenger, som dukket opp i meldingsvinduet da kontakten ikke var til stede:

"Meldinger du sender, vil bli levert når de logger seg på"

Du verden! Jeg visste ikke at det var blitt så automatisk! Men hvor lang tid tar det fra meldingene har logget seg på til de blir levert? Og hva hvis de ikke vil bli levert?

Ellers må vi bare viderebringe dette utsagnet fra Microsofts norske direktør, i forbindelse med en nyansettelse. Her er det nemlig endel informasjon å ta fatt i som virkelig er egnet til å kaste nytt lys på tilegnet viten (red. utheving):

- Espen vil som direktør for Windows Client ha ansvaret for Microsofts operativsystem Windows, som i år kommer i en ny versjon, Windows Vista. Windows er et meget viktig produkt for Microsoft fordi det har et nedslagsfelt som strekker seg fra å være et brukervennlig operativsystem for styring av hjemmeunderholdning, til å være et produktivitetsfremmende og sikkert system for store og små virksomheter... [..... osv., red.anm].

Åt skogarna!

Ukens pris for politisk korrekt opportunisme går til alle kopimaskiners mor, Xerox, som etter 30 år med substansielle bidrag til den absolutte avskogings formål, ser sitt snitt til å bøte på samvitigheten ved å utvise en smule veldedighet og en hel million dollar:

"Xerox satser tungt på samfunnsansvar, og publiserer nå sin første globale rapport om temaet. Xerox går samtidig inn i et samarbeid med The Nature Conservancy - en av verdens mest anerkjente naturvernorganisasjoner. Samarbeidet har som mål å bedre forvaltningen av vår viktigste papirkilde, nemlig verdens skoger. Det bevilges 1 million dollar fra The Xerox Foundation til The Nature Conservancy.

Rapporten, som har fått navnet 2006 Report on Global Citizenship, er et omfattende sammendrag av selskapets retningslinjer, initiativer og målsettinger når det gjelder samfunnsansvar.

Dette er det første dokumentet som gir en samlet presentasjon av selskapets miljøhensyn og retningslinjer for arbeidsplassen, samt bedrifts-, kunde- og sosiale praksiser. Under overskriften "Revealing Our True Colours" , dekker rapporten temaer som etikk og styring, kundens personvern og tilfredshet, mangfold og utviklingsmuligheter blant ansatte, filantropi, frivillighetsarbeid og miljøhensyn."

Du verden! For et PR-arbeid! Kanskje Xerox bør kjøpe Norske Skog?

Helt til slutt, en uttalelse fra Xerox' styreleder:

- Vi forsøker å gjøre selskapet og samfunnene som vi opererer i til et bedre sted enn det var i utgangspunktet. Vi føler at vi er en del av et eksperiment som går ut på å demonstrere at god business-praksis og gode verdier ikke bare er forenelige, men også synergiske, sier Anne Mulcahy, styreleder i Xerox, i et brev til aksjonærene.

God helg!

PS. Uoffisielt: Rapporten er på 500 sider, husk å benytte utskriftsvennlig versjon.