Raser mot messejentene

Raser mot messejentene

Hva har halvnakne rumper med teknologi å gjøre? Det lurer ledende teknologijournalister på.

Messen Consumer Electronics Show (CES) er nylig avsluttet.

Og som internasjonale it-produktmesser flest var det mange lettkledde kvinnfolk som viste frem produktene - leverandørens først og fremst, men de innleide kvinnene har også hatt en tendens til å også by på vel mye av seg selv.

I ettertid kommer nå en debatt på banen: Må det virkelig pupp til for å selge trådløse harddisker?

- Pinlig

Flere kvinnelige journalister har reagert på at it-selskaper og elektronikkfirma holder fast på den gamle formelen med å bruke slanke og storbrystede kvinner med altfor små miniskjørt for å selge produkter, skriver Comon.dk.

For flere eksempler på slike bilder har Business Insiders fotograf vært riktig så aktiv.

Også Cebit og E3 er kjent for å ha slike modell- og/eller glamourdamer som produktpresentører. De kalles gjerne «booth babes».

- Som kvinne som skriver om teknologi synes jeg at bruken av booth babes er fornærmende, pinlig og gammeldags. Det antyrder at kun menn er interessert i it og at kvinner kun er overflødig tilbør som dingler ved siden av, skriver Wired-redaktør Olivia Solon.

- Hva med dyrebarn?

Slike kvinner er også gjengagere på bilrelaterte evnementer og i boksing, men teknologiskribent Belinda Parmar fra Lady Geek påpeker at kvinnene har høy penetrasjonsfaktor i it-bransjen:

- Våre undersøkelser viser at fire av ti duppeditter blir kjøpt av kvinner. Den ednringen blir CES nødt til å avspeile og få seg selv slept inn i det 21. århundre, sier hun.

Solon har et hett tips til forhandlere som absolutt vil selge produkter med denne typen brask og bram.

- Hvorfor ikke i stedet bruke pyroteknikk, kjendiser eller min helt egen favoritt: dyrebarn, sier hun.

CES-arrangør Gary Shapiro har ikke gitt noen signaler om at bikini-modeller blir bannlyst fra CES i 2013.

Se også:

It Bransjen