Rask reaksjon, ødelagt kropp

Profesjonelle dataspillere har reaksjonsevne som jagerpiloter, men kropper som 60 år gamle kjederøykere.

Publisert Sist oppdatert

Dr. Dominic Micklewright ved universitetet i Essex har gjennomført en rekke fysiske og psykologiske tester for å finne ut om dataspill kan defineres som en sport, skriver den engelske avisen Telegraph.

Micklewright har testet flere "cyber-sportsmenn" og sammenliknet dem med profesjonelle idrettsutøvere. Cyber-sportsmennene var mentalt skarpe og hadde psykologiske egenskaper på nivå med "ekte" atleter, og de reagerte på visuell stimuli nesten like raskt som jagerflypiloter.

Sjokkerende dårlig form

Men den fysiske formen var sjokkerende dårlig og kunne sammenliknes med folk som var adskillig yngre eller mye eldre enn deres faktiske alder.

En ledende dataspiller i tjueåra var slank og så ut som han hadde en sunn fysikk på linje med en utholdenhetsatlet. Men testene avslørte at han hadde lungekapasitet og kondisjon som en storrøyker i 60-års alderen.

- En person på denne alderen skulle vært i adskillig bedre fysisk form, men dette er altså et resultat av at en profesjonell dataspiller gjerne sitter stille foran en dataskjerm i ti timer om dagen, sier Micklewright.

Likhetstrekk

- Dataspill har likhetstrekk med sport fordi begge deler er konkurransepreget, krever dyktighet og er styrt av strukturerte regler. Vi fant at reaksjonstid, motoriske egenskaper, konkurranselyst og følelser var overraskende likt for dataspillere som for idrettsutøvere.

- Men hovedforskjellen som utelukker dataspill fra å være en sport er mangelen på fysisk utfoldelse, sier Micklewright.

Så kan man selvsagt diskutere hvorvidt for eksempel dartspill og snooker kan kalles sport.

De beste dataspillerne kan tjene hundretusenvis av kroner hvert år på premier og sponsoravtaler, men risikoen er at helsa betaler prisen.