Regner med 12 milliarder visninger

Regner med 12 milliarder visninger

Google får kraftig konkurranse, nå som Myad får omtrent halve media-Norge med seg.

Vi fortalte i begynnelsen av året om selskapet Myad, som er styrt av Mediehuset Digital som igjen eies av A-pressen.

Selskapet tilbyr innholdsrelaterte annonser, og går etter eget utsagn "i strupen på Google".

Nå har selskapet fått enda flere partnere, og A-pressen, ABC Startsiden, DN Nye Medier, Egmont Serieforlaget, Hjemmet Mortensen og Mediehuset Nettavisen har gått inn som eiere i selskapet.

I tillegg har de skaffet seg avtaler med Opplysningen 1881, Bilforlaget og NA24.

Dermed vil annonsene dukke opp på en mengde sider, som for eksempel ABC Startsiden, Nettavisen, A-pressens lokalaviser, Teknofil.no og rubrikktjenesten Zett.no.

Googles andel kan spises opp

- Det er helt unikt i norsk sammenheng at vi klarer å samle så mange medieaktører, som historisk sett ikke har vært spesielt flinke til å samarbeide, sier administrerende direktør Erland Bakke i MyAd i en pressemelding.

Han mener de nå skriver norsk mediehistorie.

- MyAd vil være et produkt som styrker mediehusenes konkurransekraft mot Google, tror sjefsredaktør og administrerende direktør i DN Nye Medier, Svein-Thore Gran.

Og konkurranse får Google. Ikke bare på grunn av Myad, men også på grunn av Edda Medias AdPower. Her ligger en stor del av de resterende mediebedriftene i Norge, og Googles andel av markedet blir dermed stadig mindre. Samtidig skal de nå ha hele 60 til 80 prosent av markedet.

Myad regner med 12 milliarder annonsevisninger per år, og i underkant av 500 millioner sidevisninger hver eneste måned. Antallet brukere i uka vil ligge på rundt 7 millioner.

Advarer mot slike annonser

Samtidig som salgsavdelingene hos landets nettaviser kan gni seg i hendene og håpe på sårt trengte kroner, i tid da de er alt for sjeldne, er ikke alle like fornøyde.

Generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund setter presseetikken i første rekke, ikke pengene, og advarer mot slike annonser. Det er nemlig et svært viktig presseetisk prinsipp å skille annonser fra artikler. Om annonsene skal poppe opp basert på hva artiklene handler om, kan det hele bli vanskelig, tror han.

- Jeg har ikke sett denne typen annonser selv, men dette er en vanskelig tid for mediene. Det viser seg alltid at den presseetiske fanen ikke holdes like høyt i trange tider som i gode tider, sier Kokkvold til Dagens Næringsliv.

- Det skal sterke redaktører til for å sørge for at man opprettholder et klart skille mellom redaksjonelt stoff og reklame. Man må ikke endre etikken, selv om teknikken blir en annen.

Les om:

It Bransjen