Rekrutterer med et stort smell

Rekrutterer med et stort smell

TV-serien «The Big Bang Theory» gjør nerding kult og får flere til å søke seg til realfag.

Det er ikke bare i Norge vi forsøker å knekke koden for å sikre tilgang av kompetente til it-studier. Kanskje en humoristisk tv-serie skal til? Det hjelper realfagsstudiene i England, ifølge avisa «The Guardian ».

Humorserien «The Big Bang Theory», som vises på TV Norge og Max alle ukedager, gjør naturfag kult. Elever tar avanserte kurs, og høyere utdanning tiltrekker seg flere og mer kompetente søkere.

Serien handler om to fysikere i tjueårene som deler leilighet, og et miljø rundt dem der aktiviteter som best kan beskrives som nerdete også er vanlig. Humor og hverdagsliv, faglig kjekling og sosiale relasjoner mellom menn og kvinner med en dialog ut av denne verden er andre elementer. Det sporer interesse for fag som har vært sett på som i overkant sære og spesielle.

TIlbake blant ti på topp

Organisasjonen HEFCE (Higher Education Funding Council for England), rapporterer at på to år etter at første sesong av tv-serien ble vist, steg søkningen til fysikkstudiene ved universitetet med 10 prosent. Andelen som vil supplere universitetsutdanningen med fysikkrelaterte kurs hadde steget 17 prosent i samme periode.

- Det er ingen tvil om at tv-serier med fysikk i en eller annen rolle er årsak til veksten. Vi vet bare ikke hvor sterk effekten er, sier Philip Walker i HEFCE.

Effekten over fem år har vært 20 prosent, og fysikk er inne på ti-på-topp-lista over populære studier. I 2005 var dette ansett å være et sårbart fag.

Veksten i interessen gjelder begge kjønn, selv om gutta har en sterkere tilbøyelighet. Dette viser tall fra de som tar dette som fordypningsfag. Men det er kun fattige tre prosentpoeng, veksten er 28,6 mot 25 prosent i guttas favør.

Også populærvitenskapelige tv-programmer nevnes som en annen inspirator til å velge realfag.

Støtte i sosiale medier

Tesen om denne effekten førte til en heftig Twitter-debatt tidligere i uka. Heftig nok til at den tiltrakk seg en bekreftende kommentar i The New York Times og deres seksjon for anvendt økonomi. Der mener populærkultur har en effekt, og viser til at dette har hatt effekt for deres spesielle fagområde. Deres referanse er at deres seksjon i NYT har ført til to godt selgende bøker, med vekst i studiesøkningen til deres fag året etter.

Muligens er det den daglige bruken av fenomenet som gir langtidseffekt. Slik forklarer en elev dette til The Guardian.

- The Big Bang Theory har definitivt gjort realfag mer populært. Alle uenigheter mellom klassekamerater avgjøres av «Stein, saks, papir, firfisle, Spock», forteller femten år gamle Tom Whitmore til Guardian. Han viser til den utvidete übernerd-varianten av «Stein, saks, papir» som løser uenigheter i TV-serien.

Les om:

It Bransjen