Se lærerne lære Minecraft

Senter for IKT i utdanningen var vertskap da Teachergaming Tour demonstrerte utdanningsversjonen av de populære spillene Minecraft og Kerbal for 20 lærere.

Publisert Sist oppdatert

Teachergaming er et forholdsvis ferskt finsk selskap grunnlagt av lærere og utviklere som har det til felles at de mener spill kan være et nyttig verktøy i undervisningen. De har tilpasset og videreutviklet versjoner av de populære dataspillene Minecraft og Kerbal Space Program spesielt beregnet på bruk i klasserommet.

Mikael Uusi-Mäkelä, designer i Teachergaming, demonstrerte både grunnleggende og avanserte muligheter i Minecraft for omkring 20 lærere i en workshop hos Senter for IKT i utdanningen.

Må engasjere

Teachergaming har som mål å skape moderne verktøy som engasjerer både elever og lærere, med utgangspunkt i dataspill.

Nå er det ikke slik at dataspill er nytt, for det har lenge fantes en rekke spill utviklet med tanke på bruk i undervisningen. Dessverre er det ofte slik at produkter som et utviklet som lærespill kan være ganske begrensede. De er gjerne utviklet for å lære bort svært spesifikke kunnskaper, og ofte svært enkle.

Her har kommersielle titler mer å tilby, de er mer engasjerende og tilbyr flere fordeler enn et begrenset knippe kunnskap. Eksempelvis kommunikasjonsferdigheter, språk, lederskap. Uusi-Mäkelä mener mye av læringspotensialet dataspill har å tilby ofte forsvinner i pedagogiske spill.

Uusi-Mäkelä har selv har vært med på å utvikle Kerbal Space Program. Dette spillet lar spilleren forske, bygge og forhåpentligvis skyte en rakett ut i verdensrommet. Spilleren lærer matematikk, ingeniørkunst og fysikk.

- Det er en stor forskjell mellom tradisjonelle pedagogiske spill og spillene som elevene faktisk spiller selv. Kommersielle spill engasjerer. Den enkle løsningen er å hente kommersielle spill inn i klasserommet, sier Uusi-Mäkelä.

Mikael Uusi-Mäkelä, designer for Teachergaming og Kerbal Space Program. Foto: Kenneth Christensen

Et godt eksempel er Minecraft. Dette svenske indie-spillet har tatt verden med storm, og flere av lærerene som er samlet hos Iktsenteret har allerede tatt spillet i bruk i undervisningen i forskjellige fag. Spillet tilbyr høy grad av kreativ utfoldelse, selv i sin mest grunnleggende form.

Minecraft har ingen veiledning for nye spillere, og alt må læres på egen hånd, på en naturlig og uformel måte. Her kommer også det sosiale samarbeidsaspektet inn i bildet. Det er en myte at dataspill er noe man holder på med, mutters alene i en mørk kjeller. Tvert i mot er dataspill, spesielt blant unge, svært ofte en sosial greie.

- Når ungene spiller, så begynner de ofte alene, men ender som oftest opp i grupper. Elevene jobber ofte sammen, og hjelper hverandre, forteller Uusi-Mäkelä.

Superkrefter med lærermodus

Uusi-Mäkelä og kollegene i Teachergaming er tidligere lærere selv, og noen er dessuten utviklere. Nå samarbeider de med både spill- og modutviklere for å skape egne utdanningsrettede versjoner av populære dataspill.

Først ute er selvsagt deres eget Kerbal Space Program og det populære Minecraft. Disse produktene er modifisert på en rekke måter som gjør dem mer egnet til bruk i et kontrollert miljø som klasserommet faktisk er enn spillene er i sin komersielle og underholdningsfokuserte form.

MinecraftEdu, som Computerworld fikk se hos Iktsenteret, tilbyr for eksempel to moduser - lærer og elev. Her har læreren en rekke verktøy han eller hun kan bruke for å kontrollere spillet.

- Lærermodusen gir deg noen "superkrefter". Du kan fly og løpe veldig raskt, og du kan bli usynlig for andre. Dette er en god måte å få ungene til å ville bli lærere, sier Uusi-Mäkelä og smiler.

Læreren kan også generere en ny og tom verden inne i spillet som elevene logger seg på, eller laste inn pregenererte og lagrede miljøer. Andre verktøy inkluderer muligheten for å "fryse" enkelte eller alle elevene slik at de ikke kan røre seg. Læreren kan også transportere seg til en elev, eller eleven til seg inne i spillet, eller blokkere muligheten til å bygge eller ødelegge miljøet.

Nettmobbing og mute-knapp

Det er også enkelt å legge inn arbeidsoppgaver elevene må løse, som for eksempel bygging av objekter, programmering eller navigasjon. Oppgavene kan også deles opp i flere, mindre deloppgaver. Læreren kan til enhver tid se hvem som har løst oppgaven.

Et scenario for å fremme samarbeid kan for eksempel være i "Survival mode" der spillerene kan sloss, og monstre løper rundt på kartet. Læreren kan for eksempel delegere oppgaver som å samle mat, bygge ly eller gjerder og den slags.

Noen av de mer spill-erfarne lærerne stusset litt da de oppdaget en opsjon for å tillate pvp (Player vs. Player), som lar studentene sloss og skade hverandre inne i spillet. Denne muligheten er forresten bare tilgjengelig i overlevelsesmodus, men ja - den er tilgjengelig med vilje.

- Dersom en elev ødelegger for andre med vilje i spillet er det en utmerket mulighet for å lære om rett og galt, nettmobbing og slikt, mener Uusi-Mäkelä.

Av alle mulighetene som ligger i lærermodusen er det likevel kanskje "mute"-knappen den beste. Den gjør at bare læreren får lov å snakke i spillet. Det er kanskje mange lærere også kanskje ønsker de hadde en slik i virkeligheten også?

- Det er viktig å gjøre det klart for elevene at Minecraft i skoletimen er en forlengelse av klasserommet. Derfor anbefaler vi at alle må bruke sine virkelige navn. Vi vil ikke ha noen "yolo$wag99" løpende rundt, påpeker Uusi-Mäkelä.

Slipp litt av stoltheten

Når det gjelder data- og dataspill i klasseromet mener Uusi-Mäkelä at det noen ganger er viktig at læreren tør å gi litt slipp på stoltheten. Spill, med en glimrende eksempel i nevnte Minecraft, er gjerne et felt elevene kan mer om enn læreren selv. Det er viktig å være forbredt å gi slipp på litt av stoltheten.

- Underviser du i programmering, så vil de komme til deg for råd og kunnskap. Da er det du som er eksperten, bare ikke når det gjelder alt. Dere bør omfavne kompetansen til elevene, sier Uusi-Mäkelä til lærerene.

Teachergaming er også i samtale med andre spillutviklere, for øyeblikket hemmelig, om å få utvikle eller tilpasse skole-versjoner av spillene deres.

- Vi plaide å gå rundt og spørre om vi kunne få lov å utvikle moduler til skolebruk, og nå kommer disse selskapene til oss. Det er kult, sier Uusi-Mäkelä.

Fokuset er jo å skape lærerike og engasjerende produkter til bruk i klasserommet, og Uusi-Mäkelä forteller at Teachergaming vil fortsette å jobbe for å skape engasjerende digitale miljøre til utdanningen.

- Vi er et kommersielt selskap, men vi er også lærere. Derfor kommer vi til å fortsette med å holde gratis workshops og utvikle pedagogiske verktøy, avslutter han.