Skaffer svar på et blunk

Wincor Nixdorf og Hatteland Computer skaffer felles kunder et forretningssystem uten ventetid på forespørsler.

Publisert Sist oppdatert

Hatteland Computer tilbyr Rambase. Wincor Nixdorf tilbyr moderne salgspunktsystemer. Anskaffelser av manglende varer besvares på brøkdeler av et sekund.

- Vi ønsker å jobbe direkte med produsentene. Derfor har vi inngått et samarbeid med Wincor Nixdorf, sier Olaf-Magnus Olsen, salgssjef i Jakob Hatteland Computer.

Hatteland Computer har en unik forretningsløsning for handels- og produksjonsbedrifter. Wincor Nixdorf tilbyr moderne salgspunktsystemer og er verdens tredje største leverandør av slike etter IBM og NCR.

I mai skal fagkjeden Farge & Interiør starte opp bruken av den kombinerte løsningen fra Hatteland Computer og Wincor Nixdorf.

- Vi er markedsledende i Europa. Vi leverer alt av utstyr til Ica, men vi jobber for å tilby mer enn maskinvare ved å fokusere på prosesser, fremholder Ole J. Mørch, salgssjef i Wincor Nixdorf.

I minnet

Historisk er Hatteland Groups prosesser bygget opp rundt Rambase. Systemet ble konstruert av Ingvar Hognaland med det formål at data skulle ligge i datamaskinens minne slik at man alltid kunne få svar. Systemet ble utviklet for å ta seg av Hattelands mange agenturer som startet med NEC for rundt 20 år siden. Effektiv distribusjon av elektroniske komponenter var grunnlaget.

Siden har Rambase blitt tilpasset detaljhandel og produksjon og er i kombinasjon med Rambase Internet Client blitt et Web-basert forretningssystem (erp, enterprise resource planning). Tilgang til systemet krever en pc tilkoblet nettet.

- Gjennom samarbeidet med Hatteland Computer vil kundene få erp helt ut i butikken, sier Stig Arnesen, salgsdirektør og ansvarlig for handel i Wincor Nixdorf.

Rambase er modernisert ved sin tilpasning til Microsofts teknologi .Net og ved sin distribusjon som programvare som en tjeneste, SaaS, Software as a Service. Sammen med Nixdorfs salgspunktsystem TP.net får kunden fullstendig oversikt over sin salgsutvikling.

Effektiv distribusjon

Wincor Nixdorfs kassesystem TP.net henter datagrunnlaget i et forretningssystem. En rekke kjente som eksempelvis SAP er tilpasset.

Det er bare Rambase Internet Client i kombinasjon med TP.net som kan skaffe opplysninger om varer i sanntid fordi alle dataene ligger i minnet på fellesmaskinen som kjører Rambase. Ti ganger i sekundet lagres data på platelager.

-Vi gjør oppslag i sanntid fra kassen. Vi garanterer at salgstransaksjonene er oppdatert i Rambase, fremhever Olaf-Magnus Olsen.

Fra å være et forretningssystem for distribusjon har Hatteland Computer utviklet Rambase til et system for produksjonsindustri, handel, detaljhandel, web-handel og auksjonsvirksomhet. Det er lagt vekt på sporing av endringer og kontroll med avvik, slik at brukerdelen også blir et verktøy for salgsledelsen.

- Ledelsen kan få en vareoversikt med omsetningshastighet på varene. Hvis salget går tregt kan de velge ut noen varer som settes på tilbud, sier Olaf-Magnus Olsen.

For det kan auksjonsmodulen benyttes. Man kan angi en startpris og følge potensielle kunder som er inne via web. Systemet kan angi minimumspris, volum og periode for nedsatt pris. Systemet angir data om alle som går inn, men ikke foretar et kjøp. Målet er å lære om hvordan skal få opp omløpshastigheten.

Ledelsen kan alltid følge med på utviklingen bare de har nettilgang. Med et sikkerhetskort eller en sikkerhetskalkulator lar Rambase Internet Client brukere få tilgang.