Skal forutsi Facebook-reaksjoner

Skal forutsi Facebook-reaksjoner

Adobe har utviklet et analyseverktøy som skal forutsi det beste øyeblikket å markedsføre på Facebook.

Adobe lanserer et analyseverktøy som angivelig skal forutsi det sosiale engasjementet på Facebook.

Verktøyet er en del av Adobe Social og foreslår blant annet automatisk hvilket tidspunkt som er best for å publisere innhold, heter det i en pressemelding fra Adobe.

Adobe Social skal kunne forutsi hva slags respons man kan forvente å få på innhold som publiseres på Facebook, og samtidig få anbefalt det optimale tidspunkt for publisering. Verktøyet benytter avanserte analyser og tekstalgoritmer basert på historiske data.

- Mange markedsførere har prøvd å publisere store nyheter eller annet viktige innhold på sosiale plattformer og opplevd at det ikke skapte det forventede engasjement. Siden teknologien konstant analyserer brukernes adferd, blir anbefalingene stadig bedre," sier Håkan Cedell, nordisk sjef for Adobe Social.

Adobe Social lanseres under Adobes EMAE Summit i London denne uken. Verktøyet tilbyr integrasjon med Facebook ved lansering, og ifølge Adobe skal blir verktlyet også integrert mot andre sosiale plattformer i løpet av året.

Markedsføringseksperter mener nemlig evnen til å skape engasjement og effekt i form av målbar ROI (return on investment) er de viktigste faktorene for en virksomhets sosiale markedsføringsstrategi, ifølge Adobe.

- En av fordelene med det nye verktøyet er at markedsførere i mindre grad må basere sine valg på magefølelse. I stedet får de et verktøy som lar dem arbeide mer strukturert med å forbedre sin sosiale ROI, avslutter Cedell.

It Bransjen