- Skolen må være elevsentrert

Og dataspill er veien å gå for effektiv, kreativ og elevsentrert læring i skolen, mener gründeren bak lærespillet Dragonbox.

Publisert Sist oppdatert

Jean-Baptiste Huynh jobbet lenge med finans, men for omtrent fire år siden bestemte han seg for å bli lærer. Han underviser i matematikk og økonomi, men er ikke fornøyd med metodene i skolen, som han mener er noe gammeldags.

- Den største utfordringen skolen har, er at den virkelig ikke er elevsentrert. Det er preget av ritualer, og nøkkelordet på skolen er timen, sier Huynh da vi møtes til prat og kaffe på Frogner.

Huynh mener det er på tide å tenke nytt, og at svaret er dataspill.

Skolen er ritualer

- Naturlig lærer vi ved å oppdage og gjennom tilbakemeldinger. Men i vanlig skole får man få tilbakemeldinger. Derfor er spill et viktig virkemiddel, fordi du kan oppdage ting selv og du får umiddelbare tilbakemeldinger, sier Huynh.

I en vanlig skoletime kan det være vanskelig å engasjere selv de flinkeste elevene, og elevene blir ofte passive lyttere i stedet for å bruke hodet sitt.

- Det som skjer på skolen er meningsløst, for det er bare ritualer. Som lærer rekker jeg ikke over nok av elevene i løpet av en vanlig skoletime. Da kan jeg heller ikke ta hensyn til den enkeltes behov, sier Huynh.

Men i dataspill er både kreativitet og pedagogikk innebygget i selve presentasjonsformen, for eleven må gjøre alt selv.

- En lærer skal dele og presentere, men hvis du bare forteller en regel har det ingen innvirkning. Den må erfares og oppleves, sier Huynh.

Med prinsippene om opplevelse, erfaring og kreativitet begynte han å tenke ut en måte å presentere matematikken i spillform.

Matematikk på høyt nivå

Det er ikke lett å lage et godt dataspill, og spesielt når målet samtidig er å lage et godt pedagogisk produkt. Ofte blir det rett og slett kjedelig, fordi utviklerne ikke klarer å finne den rette balansen mellom læring og spill.

Dragonbox mener de har funnet denne balansen, og spilleren er kanskje ikke engang er klar over at han faktisk løser ligninger, og lærer avansert matematikk.

- Det er en prosess som forenkler hvordan du lærer materialet. Du trenger ikke tenke på hvilke regler du skal bruke, for matematikken er skjult i begynnelsen. Det er mange små detaljer som gjør at det hele flyter godt, og der ligger kreativiteten, sier Huynh.

I løpet av et par timers spilling forstår elevene de matematiske reglene som er delvis skjult under den lekne og kreative presentasjonen.

Vanskelighetsgraden øker jevnt i spillet, og mot slutten får elevene en ganske avansert og visuell forståelse av algebra.

- Matematikerne sier at elevene ser matematikken i spillet slik professorene ser den. Elevene ser ligningene visuelt. Det er veldig høyt nivå å se matematikken på denne måten, sier Huynh.

Skeptiske lærere

Når det gjelder lærerne er historien derimot en annen, og mens noen ser potensialet, er desto flere skeptiske.

Dette har også Jørund Høie Skaug, prosjektleder i Senter for IKT i utdanningen, observert.

- Spill har et kjempepotensial som læremiddel, men jeg tror vi kommer til å være avhengig av enkeltlærere i mange år fremover, mener Skaug.

Han påpeker at dataspiller et ungt medium, og at det er mange fordommer mot spill i undervisningen.

- Mange skoler har kanskje problemer med elever som driver med såkalt problematisk spilling. Da får man som lærer en ryggmargsrefleks på at dette ikke er noe å bruke i undervisningen, sier Skaug.

Riktignok er det jo ikke bare skepsis blant lærere og skoleeiere det kommer an på, men også hvordan skolen er lagt opp.

- Å spille hjemme er enkelt og greit, men med en gang man vurderer å ta det inn i skolen, så er det en haug av hensyn å ta, sier Skaug.

Bortsett fra tekniske hinder, som å få lov å installere spill på skolens pc-er eller om elever kan bruke eget BYOD-utstyr, så må en lærer som vil bruke spill i skolen være bevisst på hva han begir seg ut på.

- Man må være trygg på seg selv både som spiller og lærer, og ha en klar ide om hvordan det kan brukes i undervisningen. Man vil jo bli avkrevd bevis på at det fungerer, sier Skaug.

Men det er mange muligheter, over hele utdanningsløpet, og i Kompetansemål for skolen nevnes dataspill ved flere anledninger.

- Det vi bør finne ut av, er forskjellige måter å ta spill i bruk på, avslutter Skaug.

En ting er sikkert, spill er på vei inn i skolen, og mulighetene er store. Det kommer bare til å ta litt tid før vi ser det i allmenn praksis.