Skuffende salg for Ipad-magasiner

Skuffende salg for Ipad-magasiner

Ipad-utgavene til populære magasiner viser en fallende trend.

Mangt et mediehus, også her til lands, har sett på Ipad og øvrige nettbrett som en slags digital engel som skal redde deres papirpublikasjoner fra opplagstall i fritt fall.

Mens nettnyheter tradisjonelt har vært gratis, håper mediehusene at nettbrett vil være en digital plattform der forbrukerne er villige til å betale en slant for tilgang til rikere innhold.

Nedgang for Wired

Til tross for en lovende start, er det muligens kaldt vann på vei nedover årene til mediehusene som har investert heftigst i å få ut slike løsninger.

Wired solgte for eksempel 100.000 av sin Ipad-utgave ved lanseringen i juni, men har de siste månedene solgt stadig dårligere, ifølge tall fra amerikanske Audit Bureau of Circulations (ABC), skriver WWD Media.

Mellom juli og september har snittopplaget ligget på 31.000 , mens oktober og november-tallene dalte til henholdsvis 22.000 og 23.000.

Papirutgaven av teknologimagasinet solgte til sammenlikning 130.000 eksemplarer i november og september.

Nedgang for resten

Underholdningsmagasinet Vanity Fair solgte 10.500 i snitt i august, september og oktober. I november var tallet 8700.

Kvinnemagasinet Glamour solgte 4300 nettbrettutgaver i september. I oktober falt salget 20 prosent, og salget falt ytterligere 20 prosent i november.

Mannemagasinet GQ solgte 11.000 i november – det laveste antallet siden lanseringen i april – rundt samme tid selve Ipad-en ble lansert.

Nå er håpet at salget tar seg opp i desember og januar, etter hvert som folk blir ferdige med å pakke ut nettbrettene de fikk under juletreet.

Tiden vil vise i Norge

I det norske markedet har blant annet Bonytt Bad lansert app for Ipad, til skryt og hederlig omtale fra flere analytikere og forbrukere med Ipad. Første salgshelg, i slutten av oktober, i gikk antallet nedlastinger forbi det populære spillet Angrybirds.

I slutten av november kunne fagbladet Journalisten.no oppsummere at prosjektleder Sigmund Clementz kunne si seg fornøyd med til da 1000 solgte eksemplarer. Prosjektlederen beskrev da riktignok det norske markedet på det tidspunktet som kunstig, ettersom Ipad i Norge ikke på den tiden var offisielt i salg her til lands og fordi mange av brukerne med høy sansynlighet i all hovedsak har vært bransjefolk med ønske om å sjekke ut løsningen.

I begynnelsen av desember kom VG på lufta med sin Ipad-løsning, VG+. Kommentator Helge Øgrim ga avisa G- og stilte seg tvilende til at VGs løsning vil slå an.

Clementz har imidlertid et poeng, gitt relativt nylig Ipad-lansering gjenstår det en del tid før vi virkelig får se hvordan det norske markedet tar imot nettbrettbasert magasinlesing.

It Bransjen