Slakter Facebook og Twitter

Slakter Facebook og Twitter

Hverken Facebook eller Twitter fører til mer salg. Løsningen? God, gammeldags epost.

I 2013 er det svært få selskap som kan forvente å bli tatt seriøst hvis de ikke er på Facebook og Twitter.

En endeløs strøm av råd fra markedskonsulenter har i flere år anbefalt selskap om å bli sosiale – eller risikere å bli som foretakene som ikke trodde de trengte telefon for hundre år siden.

Les også: Slik skal Facebook takle støtende innhold

På tross av hypen, finnes det relativt antikk teknologi som er mye bedre for å selge online. En ny rapport fra analyseselskapet Custora har utforsket amerikansk onlinesalg de siste fire årene.

Rapporten viser at nettbutikkene har firedoblet antallet kunder gjennom epost, skriver teknomagasinet Wired. Over samme periode var Facebook bare en annen kanal å selge via, og den lille prosentdelen av folk som kjøpte over Facebook, var stabilt lav. Twitter ga overhodet ingen resultat.

Den uovertruffent mest populære måten å skaffe kunder på var ifølge rapporten gjennom såkalt organisk søk, etterfulgt av «pris per klikk»-annonser, begge deler selvsagt Google.

Les også: Twitter kjøper big data-analyse

Rapporten baseres på data fra 72 millioner kunder som handlet på 86 forskjellige nettbutikker. Custora sporte hvor kundene klikket seg fra (epost, Twitter, Google osv.), hva de kjøpte og hvor mye de kjøpte for.

– Jeg vil ikke nødvendigvis si at Twitter er i seg selv en dårlig måte å drive online markedsføring på, men vi har ikke sett så mange gode Twitter-strategier ennå, sier Aaron Goodman i Custora, til Wired.

Les om:

It Bransjen