Slemme vikinger, snille troll

Slemme vikinger, snille troll

– Trolls vs Vikings kommer til å bli oppdatert kontinuerlig. Vi er en servicebedrift, sier spillsjefen i norske Megapop.

Jørgen Tharaldsen er spillsjef og gründer i det norske spillproduksjons-selskapet Megapop.

For fem dager siden lanserte selskapet det som kan bli en ny norsk dataspillsuksess, Trolls vs Vikings, og allerede nå er den første oppgraderingen ute.

– Spillene videreutvikles nå kontinuerlig avhengig av brukernes respons og evne til å løse oppgavene. Vi får rapporter hver dag om hvordan spillerne spiller, forklarer Tharaldsen.

I oppdateringen som er tilgjengelig nå, har Megapop fjernet alle porter – «gates» – i programmet. Spillet kan nå spilles fra begynnelse til slutt uten at spillerne må åpne en eneste port.

Endringen er gjort for å gjøre spillet litt lettere for nybegynnere og for at man skal kunne begynne å prøve ut de vanskelige nivåene når som helst.

Men de siste nivåene representerer like store utfordringer som tidligere, understreker Megapop, og så vidt selskapet vet, har ingen ennå greid å komme seg gjennom alle nivåene.

For iOS – snart for Surface

Trolls vs Vikings, som snur opp/ned på inngrodde norske forestillinger om troll som slemme og vikinger som noe vi nordmenn bør være stolt over, ble først lansert på iOS 7-plattformen, altså for Apples iPhone-, iPad- og iPod touch-enheter.

Da er det kanskje litt paradoksalt at vårt første møte med firmaet bak spillet fant sted med Microsoft Norge som vertskap.

Men det skyldes at Microsoft tar spillmarkedet på alvor og vil være med å bidra til at Trolls vs Vikings også kommer til Microsofts kunder. Megapop-folkene, en bedrift med seks fast ansatte og 14 tilknyttede bidragsytere, holder til sentralt i Oslo og jobber nå på harde livet på en versjon som skal kunne spilles på Microsofts Surface-enheter og på alle andre enheter som kjører Windows 8.1.

- Denne versjonen kommer til å finnes i Windows Store for både Windows 8- og Windows RT-enheter, sier Børge Hansen hos den norske Microsoft-ledelsen.

– Spillmarkedet er en flaggskip-kategori som driver mye av mobilmarkedet. Spillerne ligger konstant på toppen både på kjøp, nedlasting og på smarttelefonbruk generelt, sier Hansen.

Dataspillmytene

Han mener det er en myte at dataspill bare er for ungdom. – Vi har mange på 40+ som er «casual gamers», og ganske ivrige sådanne, sa Hansen.

Ifølge Hansen vil Microsoft Norge jobbe med alle de store spillutviklingsselskapene i Norge og også sikre seg kontakt med underskogen av utviklere som rekrutteres til disse miljøene.

Jørgen Tharaldsen i Megapop er blant veteranene i norsk spillutvikling, med 22 års erfaring via en rekke selskaper, inkludert Funcom.

Nå er spillutviklings-arbeidet i store endringer, ifølge Tharaldsen. I «gamle dager» jobbet utviklerne intenst frem mot lansering, og så kunne de ta seg en durabelig flere-ukers ferie før de begynte å forberede seg på først store oppdatering, som ville lanseres flere måneder, kanskje år, frem i tid.

Denne uka bevilger Tharaldsen seg en tre-dagers snøbrettferie, men så bærer det tilbake til jobben og kontinuerlig oppdatering av Trolls vs Vikings, basert på analyser av hvordan spillet brukes ute i markedet.

– Akkurat som Microsoft er også vi en servicebedrift, sier Tharaldsen, og supplerer med at selskapet har fått ganske mye støtte fra Microsoft, inkludert støtten nå til Surface-utviklingen av Trolls vs Vikings.

Spillet kommer senere i år til Android-enheter og i en nettleserversjon.

Les mer om Megapop og Trolls vs Vikings her .

It Bransjen