Slik ble Rymdkapsel en superhit

Slik ble Rymdkapsel en superhit

Malmø-mannen Martin Jonasson lagde mobilspill som ga internasjonal suksess.

Hørt om Rymdkapsel?

Ikke? Vel, det har de fleste i den internasjonale spillbransjen. De siste dagene har i hvert fall både New York Times, The Verge, Kotaku og Eurogamer skrevet svært rosende artikler om spillet fra det bittelille skånske spillselskapet Grapefrukt.

Spillet er gitt ut på IOS, Android og Sonys Playstation Mobile.

- Jeg er ærlig talt litt overrasket selv. Rymdkapsel ser ut til å tiltale noe dypt inne i hjernen, å organisere blokker og planlegge arbeid er tydeligvis langt mer tilfredsstillende enn man skulle tro.

Det sier Martin Jonasson til Computerworld. Vi har sendt av gårde en mail til den ferierende og overlykkelige utvikleren som etter 20 år med spill plutselig har kjempesuksess.

- Det går veldig bra for spillet, og jeg sitter og oppdaterer tallene mer enn jeg burde. Spillet har allerede nedbetalt utviklingstiden, skriver han.

Jonasson vil ikke fortelle hvor mye han har tjent eller hvor mange spill han har solgt ennå. Men spillet ligger på de beste plassene både i Apples og Android app-butikker nå en drøy ukes tid etter lanseringen.

Liten butikk

Martin Jonasson, eller Grapefrukt, som enmannsselskapet hans heter, består foreløpig bare av én ansatt. Og selv om suksessen nå er stor, er han ikke sikker på hva fremtiden vil bringe.

- Jeg vil absolutt ikke ha 100 ansatte. Jeg vil knapt ha en eneste en. Men jeg er åpen for samarbeid med andre indies, mener han. Han sier han vil fortsette å være uavhengig så lenge han kan.

- Hvorfor er det så mange svenske spillselskaper som lykkes, mens de norske sliter?

- Jeg har lenge tenkt at det som kalles det "svenske spillunderet" kommer av samme grunn som alle de svenske musikerne. Dels et sterkt sosialt sikkerhetsnett, som lar folk ta større sjanser og harve på, nesten uten inntekt i flere år, uten å diskutere liv og lemmer. Det i kombinasjon med at nesten alle hjem hadde en pc veldig tidlig og en sterk basis av høyskoler med passende utdanninger.

- Men, samtidig, nesten alt dette gjelder for Norge også. Så ærlig talt vet jeg ikke hvorfor forskjellen er så stor.

Rymdkomplisert

- Til sist, hvorfor valgte du å gi spillet et svensk navn?

- Jeg ville ha et navn som var helt unikt, og som dessuten hadde en klang av det russiske romprogrammet. Da syntes jeg at Rymdkapsel passet veldig bra. I ettertid har det vist seg å være et kjempeproblem for engelsktalende, så det var kanskje ikke supersmart. Men jeg liker navnet alt for mye til å en gang vurdere å endre det.

Les om:

It Bransjen