Slik får it-sjefen mer makt

Slik får it-sjefen mer makt

It-ekspertene mener riktige prioriteringer vil gi it-avdelingen makt og innflytelse.

16. juni samler Computerworld bransjen for å diskutere it-avdelingens fremtid og utfordringer. Vi har snakket med hovedtalerne om hvilke utviklingstrekk de mener vil bli sentrale i tiden som kommer.

Administrerende direktør Nils Molin i analyseselskapet IDC er klar i sin anbefaling til it-sjefene:

- Kutt driftskostnadene, mener han.

Molin mener videre at pengene man sparer må brukes til nye spennende prosjekter som støtter foretningsutvikling og konkurranseevnen i virksomheten it-sjefen jobber i.

Må gjentas

Svensken Fredrik Runnquist har vært it-direktør i både Swedbank og Ericsson, sammen med Eva Elmstedt og Birgitta Klasén har han skrevet boken It and leadership - do it right. Forfatterne, som til sammen har 70 års it-erfaring, setter god kommunikasjon høyt opp på listen over det som skaper en vellykket it-sjef.

- Først og fremst må man selvfølgelig gjøre en god jobb. Men det er også viktig å fortelle om når man gjør en god jobb og få frem hva it betyr for virksomheten, sier Fredrik Runnquist.

Han legger til at dette ikke er noen ny problemstilling, og at det fortsatt er en vei å.

- De fleste it-sjefer er ikke gode nok på kommunikasjon og mange i virksomheten hører bare om eller fra it-avdelingen når noe går galt, mener Runnquist.

For å bli tatt på alvor må it-sjefen ha en modell for hvilke prosjekter man skal satse på, mener både Nils Molin og Fredrik Runnquist.

- It-styring handler om en bra modell for å prioritere prosjekter sammen med forretningssiden, sier Runnquist.

Han trekker frem forskjellen på nettbokhandlere. Hvor for eksempel Amazone er drevet av it med stadig ny teknologisk funksjonalitet og en tradisjonell bokhandel på internett - hvor man rett og slett bare viser og selger bøker.

- De er i samme bransje med helt forskjellig strategisk bruk av it, sier Runnquist.

Nils Molin mener it-sjefens jobb er å drive frem it som et hjelpemiddel for forretningsutvikling og skape konkurransefordeler for virksomheten.

Han mener evnen til å drive en bra forretningsutvikling skiller de gode og dårlige it-sjefene.

I skyene

Mange it-sjefer og it-avdelinger kan oppleve Cloud Computing som en utfordring - og kanskje også som en trussel.

Fredrik Runnquist anbefaler å kommunisere en strategi for Cloud Computing - og være proaktiv.

- En it-sjef må ikuke være redd for å sette ut ting.

Han sier mange it-avdelinger ikke helt vet hvordan man skal håndtere skytjenester og at de skyver konseptet foran seg.

- Unnskyldningene er mange, og en gjenganger er "det er for mange sikkerhetsrisikoer". Det er en feil strategi.

- De som adopterer Cloud Computing på en fornuftig måte blir vinnerne - her gjelder det å prøve seg frem. Men man må huske på at konseptet ikke er helt modent.

- Men kan man skape konkurransefordeler med standardtjenester? Vil ikke alle da ha det samme til slutt?

- Du blir ikke flinkest i klassen ved å lage og drifte alt selv. Om du er ute i skyen kan du bli kopiert. Men lager du ting selv blir du også kopiert - bare se på bankene. Når noen lager en god nettbankjeneste kopierer konkurrentene det etter kort tid, sier Runnquist.

Dessuten mener Runnquist det kommer til å ta lang tid før alt av it blir 100 prosent standardtjenester.

- Finnes det noe som er billigere, bedre og raskere - så må man jo ta det i bruk, mener han.

Mister kontroll

Nils Molin i IDC mener at it-sjefen uten en strategi for Cloud Computing fort vil miste kontrollen.

- Man kan komme i situasjonen hvor avdelingene selv kjøper inn nettjenester, sier Molin.

Han tenker seg at økonomiavdelingen kjøper en løsning, men markedsavdelingen kjøper en annen.

- Da mister it-avdelingen kontrollen. Derfor er det bedre å ta Cloud Computing innover seg og sammen med forretningssiden finne gode løsninger, er Molins råd.

HVA TENKER EKSPERTENE? Les mer i vår rundspørring på neste side!

Les om:

It Bransjen