Slik gikk it-direktøren "undercover"

Hans-Petter Aanby anbefaler flere å teste it-systemene fra innsiden.

Publisert Sist oppdatert

Hans-Petter Aanby, alias Hans Pettersen, i Norwegian fikk prøvd seg i ulike stillinger i eget selskap i TV2-programmet Undercover Boss.

- Jeg var veldig spent, jeg fikk ikke se programmet før det gikk på tv, sier Aanby.

Konseptet er at toppsjefene endrer på utseendet, får falskt navn og blir plassert blant kolleger rundt i organisasjonen for å oppleve deres hverdag - og finne ut hvordan virksomheten fungerer.

Siden Norwegians toppsjef Bjørn Kjos er å anse som kjendis, pekte Kjos på sin direktør for it- og forretningsutvikling. Programmet gikk tirsdag forrige uke.

Ble gjenkjent

Hans-Petter Aanby forteller at det tok to uker med forberedelser og innspilling av tv-programmet, som varte under en time.

- Nå forstår jeg hvorfor det er så dyrt å lage film. Bare det å gå ut og inn av en dør tar tid, sier Aanby og ler.

It-direktøren fra Norwegian ble utstyrt med falskt id-kort, falskt navn og en dekkhistorie.

- Jeg fikk et manus som jeg øvde mye på. Det var viktig å kunne fortelle en troverdig dekkhistorie underveis. Det var faktisk et par ganger vi var ute at jeg traff noen jeg kjente, men disse ble raskt tatt hånd om av produksjonsteamet og hysjet ned. De involverte i programmet fikk aldri med seg hva som skjedde – det var jo ganske spennende, sier Aanby.

Fikk prøvd seg

Under innspillingen ble mobiltelefon, id-kort og pc beslaglagt for at Hans-Petter Aanby skulle bli mer og mer Hans Pettersen, it-konsulenten som ønsket å prøve noe nytt.

Først fikk Hans Pettersen prøve seg i innsjekken, deretter jobb som bagasjesjauer, billettselger og kabinansatt.

Aanby er opptatt av lønnsomhet, men da han ville ta 710 kroner for en kaffe i luften, måtte kollega flyvert Benjamin Sakkestad gripe inn.

- Vi ser allerede på grensesnittet for betalingsterminalene ombord på flyene. De kunne godt vært mer intuitive og vi kan gjøre noen grep for å selge mer ombord, sier Aanby.

Som et resultat av tv-programmet kommer det nok også snart menyer og salgspresentasjoner på flyets skjermer – i tillegg til menyene av papir, som Aanby synes det var altfor få av.

Han mener at jobben "undercover" har vært veldig nyttig. Blant annet oppdaget han at de som selv gjorde jobben ved innsjekk, ikke ble belønnet, og at mange derfor gjorde innsjekken i skranken. Dette var en viktig observasjon for et lavprisselskap.

- Jeg fikk sett hvordan ting blir brukt i praksis og hvordan de i frontlinjen bruker systemene. Vi kommer til å gjøre endringer på bakgrunn av erfaringene, sier Aanby.

It-direktøren anbefaler flere som lager it-systemer å bruke tid på å teste ut løsningene sine i et praktisk miljø.

- Det er en nyttig erfaring å ha med seg. Men da er viktig å gå hundre prosent inn for det å ikke drive med sin daglige jobb samtidig på pc og mobiltelefonen. Det at jeg var helt og fullt inne i rollen ga meg et godt innblikk, mener han.

Godt humør

Aanby fikk også prøve seg hos Norwegians billettsalg på Flesland. Her ble han opplært av Kwasi Atta Ntiamoah.

På spørsmål om hvordan han synes bestillingssystemet fungerte svarte Ntiamoah:

- Det er enkelt og nesten et perfekt billettsystem.

Det varmet Hans-Petters hjerte, siden det var han som i sin tid utviklet systemet.

- Det har vært veldig morsomt å være med på dette og møte de forskjellige personene rundt i virksomheten. Det har vært veldig nyttig, og jeg lurer på hvorfor vi ikke har gjort dette før, sier Aanby.