Slik mislykkes du med gamification

En av it-bransjens hotteste trender er å gjøre kjedelige arbeidsoppgaver til en lek. Her er fellene du bør unngå!

Publisert Sist oppdatert

Stadig flere kaster seg på gamification-bølgen, hvor typiske kjedelige eller rutinepregede arbeidsoppgaver skal gjøres om til en lek, og ansatte skal motiveres med prestisje og belønninger i forskjellige former.

Det høres kanskje ut som perfekt løsning for begge parter. Og under de rette forutsetningene ligger det et stort potensiale i gamification.

Men bare dersom det gjøres riktig. Det er nemlig litt mer komplisert enn man kanskje skulle tro ved første øyekast, mener Dr. Simon McCallum ved Høgskolen i Gjøvik.

- Det kan gå veldig galt om man gamifiserer feil. Og det er et alvorlig problem om dagen. Det er mye entusiasme, men ikke spesielt mye kunnskap, sier McCallum.

Han har nettopp avsluttet det første opptaket til en ny studieretning i spill og mobile systemer på høgskolens nye mastergrad i Applied Computer Science, populært kalt MACS.

Studerer gamification

I den nye studieretningen er gamification og virkningen av gamification viktige temaer.

- En del av studiet fokuserer på hvordan dette skal gjøres riktig. Det er lett å gjøre, men vanskelig å gjøre riktig, sier McCallum.

Studiet passer derfor godt for studenter som vil gå litt lenger enn bare å programmere og utvikle spill - her skal det forskes.

Det vil også komme bedrifter til gode, for McCallum planlegger seminar og workshops for organisasjoner som snuser på ideen om gamification, men som trenger litt mer informasjon før de setter i gang.

- Ideelt sett vil vi komprimere kurset ned til ett par dagers kurs og workshops for organisasjoner og bedrifter som vurderer å bruke spill for å motivere brukerne sine, forteller McCallum.

Det hele er en del av hva han kaller "serious games" - verdi og bruk av spill utover underholdning, for å si det enkelt.

- Serious games er en del av det - hvordan vi engasjerer brukerne og gjør arbeid mer interessant, forteller McCallum.

Formidler kunnskap

McCallum mener Høgskolen i Gjøvik er i en god posisjon for å tilby kurs og rådgivning om temaet gamification.

- Vi er ikke i konkurranse, og vi selger ikke noe, så vi er i en god posisjon til å gi råd, mener McCallum.

Gamification og å bruke spill er både et kraftig verktøy, men også farlig. Gjør du det feil kan det få store konsekvenser. Det handler tross alt om motivasjon, noe som også gjerne er årsaken til at organisasjoner trykker spill til brystet - de ser det som et motiverende verktøy.

Men det kan ødelegges, og det å ødelegge motivasjon er en veldig dum ting å gjøre.

McCallum har nemlig sett seg lei på konsulenter som selger gamification-tjenester til bedriftene, for han mener de mangler den rette kunnskapen for å gjennomføre slike prosjekter.

- De suger, de vet ikke hva de bør spørre bedriftene om, sier McCallum of utdyper;

- Legger du en ny motivasjonsfaktor til en situasjon, og du gjør det feil, så vil brukerne gjerne gjøre det motsatte av det du ønsker.

- Det er i tillegg veldig vanskelig å fikse motivasjonsfaktor som har feilet, påpeker McCallum.

For eksempel en bedrift som gav ansatte poeng for hver epost de klarte å besvare i løpet av en vanlig arbeidsdag. I begynnelsen så det ut til at den nye motivasjonsfaktoren fungerte, for eposter ble besvart raskere enn før, og saker hopet seg ikke opp i kundeservice.

Etter hvert viste det seg at flere sendte avgårde unødvendig mange svar for å bygge opp poeng, som for eksempel å svare på spam og lignende. Det gikk med andre ord ikke helt etter planen.

Ledelsen bestemte seg for å fjerne poengsystemet, noe som til slutt førte til at færre eposter ble besvart enn før gamification ble implementet i første omgang.

Workshops for utviklere

Det komprimerte masterkurset og tilhørende workshops er i første omgang rettet mot ledere, mellomledere og utviklere som vurderer å innføre gamification i sine systemer som motivasjonsfaktor.

- Det blir en workshop helt uavhengig av selskapene, slik at deltakerne faktisk kan få ting gjort. Samtisig blir det et opplegg som ikke skal lære bedriftene å forvandle prosessene til spill, men hvordan de kan analysere og finne ut hva de faktisk ønsker å få utrettet, forteller McCallum.

Opplegget er riktignok fortsatt i et tidlig stadium, både når det gjelder masterkurs og workshops, men det viktigste er å komme i gang.

- Jeg kommer til å snakke med bedriftene til våren, og sette i gang med workshops, og da kan du lære hvordan du innfører gamification, forteller McCallum.

Siden Høyskolen i Gjøvik er blant de første i Norge som kan tilby forskning og innsikt i gamification (NTNU forsker også på området), må McCallum og kollegene ved Avdelingen for informatikk og medieteknologi selv i høy grad bryte ny grunn i faget.

Men det er helt i orden.

- Jeg er svært engasjert i dette, og mener det er store muligheter. Det vil skje mye spennende fremover, avslutter McCallum.

Du kan få mer informasjon og melde din interesse for gamification workshop her.