Slik overlever de finanskrisen

Slik overlever de finanskrisen

Enkle grep kan gjøre kriser til muligheter. Og markedsføring er viktigst, ifølge Systek.

PÅ ARBEIDSPLASS: Dersom du har vært til stede på de siste års Javazone eller Norwegian Developers Conference har du neppe unngått å få med deg de svarte massasjestolene i utstillerområdet. Dette har etter hvert blitt et slags varemerke for konsulentselskapet Systek. Nå klargjøres stolene for årets NDC-konferanse som går av stabelen i Telenor Arena i juni, et steinkast unna selskapets lokaler på IT Fornebu.

- Ja, vi har en stående på kontoret også. De er utrolig behagelige, ler Bjørn Sloth, markedsansvarlig i et av landets eldste konsulentselskaper.

Systek-historien startet faktisk allerede i 1980, da med et hovedfokus på teknologiske konsulenttjenester innen industri og telekom. Disse sektorene står fortsatt høyt på agendaen, men kundemassen består i dag også av bedrifter innen bank og finans.

Nylig vant Systek i tillegg en solid rammeavtale med NRK. I konkurranse med åtte andre aktører, ble selskapet rangert på topp. Rammeavtalen inkluderer utvikling av tjenester for såkalte New Media Services, og berører både .NET-utvikling, Java og innholdspublisering.

Offensiv markedsstrategi

Med andre ord opplever ikke Systek noe motsetningsforhold mellom de konkurrerende rammeverkene .NET og Java. Selskapet har spesialkompetanse på begge deler, og Sloth mener at de to teknologiene er gode til hvert sitt bruk.

- Vi har utviklere som behersker begge deler. Syntaksen i språket er jo mye det samme, selv om rammeverkene er svært forskjellige. Det er litt større frihet til å velge i Java, mens .NET har litt færre, men svært gode, alternativer. Jeg mener at man blir en bedre .NET-utvikler av å beherske Java, sier Sloth, og påpeker at industrisektoren i stor grad er dominert av førstnevnte teknologi.

- Vi prøvde å pushe Java til tekniske industrisystemer for en del år tilbake, men kundene var ikke spesielt interessert, da integreringen med de eksisterende systemene var enklere med .NET.

Med sin lange fartstid har Systek opplevd enorme svinginger i markedet, med både høye topper og dype daler. Men selv om markedet ved flere anledninger har ligget med knekket rygg, har selskapet overlevd uten de helt store problemene. Ifølge Sloth er det en ganske bestemt strategi som har slått positivt ut i vanskelige tider. I mange bedrifter er markedsføring det første som ryker på budsjettet når omsetningen daler. Systek har på sin side valgt motsatt vei, og økt markedsføringen i stedet.

- Min stilling er vanligvis 50 prosent som markedssjef og 50 prosent ute hos kunden. Men i nedgangstider har jeg gått mer mot en 100 prosent markedsstilling, forteller Bjørn Sloth, som selv har vært ansatt i selskapet siden begynnelsen av 90-tallet. Han er overbevist om at det økte fokuset på markedsføring, sammen med aktiv kompetanseheving, har vært avgjørende for at selskapet har gått med overskudd også når markedet har vært i kne.

Det er enklere å finne folk i krisetidene, synes selskapet. Les videre!

It Bransjen