Slik vant de It-barten

Slik vant de It-barten

- Nordmenn prater om været i elleve måneder, og bart i én! Her er vinnerne i årets It-bart-konkurranse!

- Nordmenn prater om været i elleve måneder, og bart i én, sier Andreas Haug, bartegeneralkonsul-direktørtoppsjef i Dells team Modell.

Han tror mye av årsaken til at nettopp de vant It-Barten var godt forarbeid. Allerede i midten av oktober hadde 50 stykker forpliktet seg til å være med og selskapet som sådan var klar for kamp.

En årsak til dette igjen, kan være at det har blitt allment akseptert at november er Movember.

- Det har generelt blitt stuerent å være med i Movember. Det er fjerde året jeg er med. Første året følte jeg meg rimelig dust, men nå har det blitt mer akseptert - selv Viasat 4 har hatt bart i logoen sin og gått inn for å utelukkende sende bartefilmer, sier Haug.

- Når du når går rundt med barten, er det alltids noe å snakke om. Når man møter nye mennesker er det en veldig godt «icebreaker» å ha bart i november. Nå vet alle hva det er, så vi kan prate litt mer i det i stedet for å bare prate om været.

Ventet til barten satt godt

Det var lørdag klokka 23:59:59:59, pluss/minus et og annet tiendedelssekund, det ble klart at Dell vinner årets it-bart. Med god margin: 138,406, andreplassen og erkebartekonkurrenten HP endte på 107.611.

- Hva føler du nå - eller, strengt tatt, hva følte du da?

- Jeg følte at det var deilig å vinne med laget, og synes vi har gjort en utrolig bra laginnsats. Det er gøy at vi klarte å engasjere så mange, det har vært utrolig trøkk på jobben i hele november, det er noe som har skjedd nesten hver dag. Hele firmaet har luktet Movember!, sier Haug.

- Dere holdt dere under radaren ganske lenge, først uke to begynte det å skje radikale og dramatiske hopp i deres tall - fortell, fortell?

- Vi følte vel at vi måtte ha litt barter å vise til før vi begynte å samle inn med bartene våre, derfor ventet vi litt med pengeinnsamling. Vi snakket mye sammen og hadde gruppeevents i mellomtiden, brukte energi på engasjere så mange som mulig og planlegge.

- Du prøvde selv å bestige individtoppen, men mislyktes - fortell, fortell?

- Den som ledet individuelt i Dell kl. 22 lørdag skulle få potten som var igjen fra lotteriet vi hadde hatt på jobben og Operasjon bartverk. Det var meg. Men så holdt det ikke, så da sendte vi ut krisemail i hele selskapet og foreslo at alle skulle betale inn en liten sum, sier Haug.

- Det gjorde at vi gikk forbi Websteps Arnt Roger Aasen, men så kom det masse penger inn fra HP som slutten som vi ikke klarte å demme opp for, fortsetter han, og legger til at det ikke har vært noen konsern-støtte for laget - kun støtte fra kolleger, familie og venners lommebøker.

Lokket med elg og vin

Det var til slutt HPs Arne Christian Sandsmark som vant kampen om den individuelle barten. Skåren endte på 56.964 mot Haugs 41.899 (Aasen rett bak på 40.210).

- Det var en hard kamp helt til døra, noe som gjorde det desto mer morsomt å vinne, svarer Sandsmark, når Computerworld spør hva han følte da han så seieren gikk i boks.

- Hva har vært utslagsgivende for deg?

- Jeg har fått veldig god støtte fra kollegene mine i HP og gjensidig innsats, i tillegg til mye støtte fra venner og bekjente, deriblant inkludert familie, sier leppene til Norges beste individuelle it-bart 2013.

Han har også holdt jobblotteri til inntekt for egen bart, med premier som elgstek og rødvin.

- Bortsett fra dette, hva har vært strategien?

- Jeg har hatt strategi om å samle opp noe å ha på slutten, for å unngå den såkalte Steindal-effekten. Dette viste seg å være nødvendig da både Haug i Dell og Aasen i Webstep hadde en liten kronerulling på lørdag. Men min joker var større, sier Sandsmark.

Han forteller at ungene liker ham best uten både bart og skjegg, noe han neppe hadde funnet ut med det første om det ikke var for HPs radikale kickoff.

- Jeg har hatt skjegg, men klipper både hode, skjegg og bart på HPs kickoff. For meg føles det nå helt vanlig med bart, men barna synes jeg var finere uten både bart og skjegg. Så barten går nok i løpet av dagen, sier Sansmark til Computerworld mandag.

Det er på det rene at også Haug fortsatt hadde barten intakt mandag, da han lovet «en anonym fetter» å spare det til starten på denne uka mot en pengedonasjon.

Dell vil vekke de sovende bartene

Neste år håper Haug kanskje på mindre tikktakkeri og mer jevn konkurranse neste år.

- Det er litt myte taktikk på slutten, særlig når det gjelder individuell bart. Nå gjorde jeg jo det litt selv også da, men men. Sånn er det kanskje i konkurranser?

Videre håper bartegeneralkonsuldirektørtoppsjefen i Dell at man neste år strekker seg ekstra langt ut for å bedre engajsere dem som er uengasjert.

- Det er mange som har bart, der barten samler inn 100 kroner. Også er det mange som har bart, men som ikke en gang har en Mospace (barteprofil på mustasjens versjon av Facebook, journ.anm). De er jo med som moralsk støtte, men jeg skulle ønske de engasjerte seg litt mer - og det skal ikke så mye til. Jeg tror det er der potensialet for vekst ligger.

Haug er særlig imponert over hvordan 15 av Dell-damene virkelig gikk «all inn» innsatsmessig i Movember.

- De hadde et voldsomt engasjement, til tross for lite bartevekst, noe som overrasket. De har vært en positiv opplevelse med masse ståpåvilje og kreativitet. Disse jentene har ikke vær redde for å jobbe, ta ansvar og gjøre ting, og har nok vært mye flinkere en den gjennomsnittlige gutten.

It Bransjen