Snart spiller flere damer enn menn

Snart spiller flere damer enn menn

Myten om at spill er for kvisete tenåringsgutter kan legges død.

For oss som har fulgt med på bransjen, jobbet med spill, og ikke minst, spilt siden en gang på 80-tallet, er det for så vidt ikke så mange store overraskelser å finne i ESAs (Entertainment Software Association) nye rapport om hvem som spiller, og hva de spiller.

Litt mer øyeåpnende kan det kanskje være for alle de som ser for seg spill som en interesse som i hovedsak hører hjemme på mørke gutterom fulgt av tomme Cola-flasker og Red Bull-bokser, og kanskje en halvspist Grandiosa som snart har ligget der lenge nok til å utvikle seg til en levende organisme.

Tallenes tale er nemlig klar, og selv om 2013-undersøkelsen har amerikanske spillere som utgangspunkt, vil nok de fleste resultatene trygt kunne oversettes til norske forhold også. Resultatene er basert på utspørringer blant 2 200 husholdninger i USA.

Spill er for voksne

For mytene til tross, er det nå en gang slik at ESA i flere år har kommet frem til at gjennomsnittsalderen for de som spiller på pc, konsoll eller mobile enheter er over 30 år. I årets ferske undersøkelse er snittalderen på spillerne 31 år, noe som er et år eller to lavere enn i noen av de tidligere undersøkelsene.

Snittalderen for de som kjøper spill til pc og konsoll oftest er noe høyere enn snittalderen, 35 år. Det kan nok ha flere forklaringer, både at eldre spillere har mer penger å bruke på spill, samt at en del av dem kanskje også kjøper spill som gaver til ungene sine. Blant spillkjøperne er det dødt løp mellom menn og kvinner, som hver utgjør 50 prosent av kundemassen.

Hele 39 prosent av spillerne er over 36 år gamle, mens gruppen fra 18 til 35 år utgjør 32 prosent av spillere. Da gjenstår bare 29 prosent, som er spillere under 18 år. Et klart flertall av de som spiller er altså voksne. Faktisk kan ESA vise til at gruppen av kvinnelige spillere over 50 år har økt med hele 32 prosent det siste året.

Stadig flere damer spiller

At andelen kvinner som spiller stadig øker, vises også i at kvinner nå utgjør omtrent 48 prosent av spillinteresserte totalt. Kvinner over 18 år utgjør også en større andel av den totale spillermassen enn gutter under 18 år, med 36 mot 17 prosent.

Det kan også se ut til at de høye tallene for spillere eldre enn 18 år ikke bare kommer av at stadig flere begynner å spille spill, selv om det klart også påvirker resultatene. I snitt har nemlig den jevne spiller spilt i 14 år.

At spillbransjen er i endring, og at typen spill vi spiller, eller kanskje ikke akkurat vi, med folk flest, vises også tydelig i ESA-undersøkelsen. Andelen enkle spill du lett kan spille noen minutter mens du venter på bussen eller toget, øker markant fra år til år.

Denne typen spill, og da gjerne spill som kan spilles samme med andre via mobilen, har vokst med hele 55 prosent fra 2012 til 2013. Blant mobilspillene er sosiale spill og gåte- og spørrespill soleklart mest populært, og utgjorde i 2013 til sammen 77 prosent av mobilspillene folk brukte noen minutter nå og da på. Mer klassiske spilltyper, som bilspill, action-spill og strategispill, som gjerne krever litt mer innsats og tid, må se seg avspist med knappe 15 prosent av markedet for mobilspill.

Fortsatt populært med "tyngre" spill

Til tross for at mobilspillene blir stadig med populære, trenger ikke pc- og konsollspillerne være redd for at hobbyen deres blir borte med det første. Spillkonsoller og spill-pc-er, samt spill til disse, selger fortsatt svært godt.

I en gjennomsnittlig, amerikansk husstand finnes det minst en pc, konsoll eller mobilenhet som kan brukes til spill. Blant husstandene som har en spillkonsoll, er det vanlig at det ikke finnes bare én, men gjerne to eller flere konsoller.

Mange konsoller og spill-pc-er til tross, ser spillbransjen en nedgang i inntektene fra spill til disse, og en kraftig økning i inntektene fra mobilspill. Noe av dette kan muligens tilskrives at vi det siste året har vært midt i en generasjonsskifte på konsoller, og at tallene vil bedre seg noe når de nye konsollene får en større brukerbase og flere spill tilgjengelig.

Les hele rapporten fra ESA her.

Les om:

It Bransjen