Søta bror fikk Apple Store

Søta bror fikk Apple Store

Hundrevis stod i kø da Apple åpnet sin første offisielle butikk i Skandinavia.

I helgen åpnet Apple dørene for den første Apple Store-butikken i Sverige.

Hundrevis av mennesker sto i kø for å sjekke ut den nye butikken i Täby Centrum, et shoppingsenter rett utenfor Stockholm.

Allerede i november i fjor begynte ryktene å gå om en svensk Apple-butikk. At det ble Sverige og ikke Norge som fikk æren er ikke så rart, ettersom det historisk sett har vært en sterkere tradisjon med Apple-produkter hos søta bror enn hos oss.

Amerikanske tilstander

Den nye, svenske butikken er innredet på samme vis som Apple Store rundt omkring ellers i verden: minimalistisk med lyse trebord hvor alle de nyeste produktene står klar for å bli prøvd. I butikken finnes også en egen seksjon for Apples Genius Bar, der kunder kan få hjelp med sine problemer.

Våre kolleger i Macworld Sverige var tilstede på butikkåpningen. Apple hadde invitert pressen til en sniktitt på butikken allerede fredag, du kan se flere bilder fra den seansen på Macworld.se.

Den offisielle åpningen fant sted klokken 10:00 lørdag, og allerede et par timer før begynte kundene å stille seg i kø. En person skal faktisk ha overnattet på shoppingsenteret.

Idet klokken slo 10:00 stod over 300 mennesker klare for å sjekke ut butikken. Før dørene åpnet var det skikkelig amerikanske tilstander med klapping, "andra sidan är ni klara"-rop og oppfordringer til felles nedtelling, skriver våre kolleger. Ifølge Macworld.se kan det imidlertid virke som om svenskene er minst like reserverte som nordmenn når det kommer til å vise følelser offentlig.

- Mange ble dratt med av stemningen, men mange så også sjenert på hverandre og visste ikke hvordan de skulle reagere, skriver Macworld Sverige.

Se Macworld Sveriges videoreportasje fra Apples Store-åpningen i Stockholm nederst i artikkelen.

Berømt konsept

Apple har gjort stor suksess med sine Apple Store-butikker, som frem til i fjor ble ledet av handelsguru Ron Johnson. Den tidligere Apple-butikksjefen har sagt at konseptet har vært vellykket fordi de har gjort butikkene til noe mer enn bare en butikk.

- Folk kommer til Apple Store for opplevelsen - og de er villige til å betale for det. Den viktigste årsaken til det er at de ansatte er ikke fokusert på å selge produkter, de er fokusert på å skape forhold og å gjøre livene til folk bedre, har Ron Johnson skrevet i Harvard Business Review.

Opplevelsen ligger i selve butikkdesignen, men også det at man kan ta og føle på alt av nyeste Apple-produkter. Og det finnes nok av ansatte til er villige til å hjelpe deg. Det arrangeres også egne kurs. I senere tid har det også blitt svært enkelt å handle der, da Apple har en egen app som lar kundene skanne og betale varer med sin egen iPhone.

Den første Apple Store-butikken åpnet i mai 2001 i Virginia i USA, og i dag finnes over 382 butikker i 14 land. En av de mest berømte ligger på 5th Avenue i New York. Den svenske butikken er den første i sitt slag i Skandinavia. Konseptet er for øvrig så populært at det til og med har dukket opp piratkopier i Kina.

Les om:

It Bransjen