Spår millionsalg av nettbrett i Norge

Spår millionsalg av nettbrett i Norge

Og IDC tror salget dobles dersom bedriftene kaster seg på Ipad-bølgen.

Analysehuset IDC har spådd at 880.000 nordmenn vil eie et nettbrett i 2014. Accenture tror tallet er nærmere én million.

Men IDC tar forbehold flere forbehold i forhold til den svært så konkrete spådommen.

- Man kan se for seg at det blir som en telefon, der alle har en, og da er 880.000 for lavt. Men det kan også komme en konkurrerende teknologi, og da er det for høyt, påpeker forskningsleder i IDCs europeiske avdeling for p-analyser, Eszter Morvay, overfor Dagens It.

Vanskelig å spå

IDC har tatt feil før, sist i forhold til minibærbare. Suksessen kom brått på analyseselskapet, som først undervurderte salget. Etter at selskapet hevet estimatene, dabbet salget av – og nettbrettene har overtatt rampelyset.

Salget av nettbrett i Norge vil påvirkes sterkt av i hvilken grad nettbrettet omfavnes av bedriftene. IDC ser det først og fremst som konsumentprodukt, men om bedriftene slår til, kan salget dobles.

- Man snakket om at det var en sofagreie, men vi ser at det lages stadig flere profesjonelle applikasjoner, sier Anders Elbak i IDC til Dagens Næringsliv.

Mange kaster seg på

Spådommen for 2010, er at 95.000 har et nettbrett før nyttår. Ved utgangen av 2011 spår IDC at 375.000 nordmenn eier et eksemplar.

Neste år kommer det også en rekke nye nettbrett på markedet. Den relativt raske reaksjonen kan skyldes erfaringene fra Iphone og minibærbare, da mange leverandører ventet for lenge med å hoppe på bølgen.

Men nettbrett skiller seg fra minibærbare – det er et større sprang fra vanlige pc-er til nettbrett, ifølge Morvay, som mener det derfor tar mer tid å komme på markedet med virkelig gode produkter.

It Bransjen