SELGER MER I ÅR: Chromebook ligger an til salgsvekst globalt. Acer er største produsent av lett-PC-ene. Foto: Acer

Spår skolevekst for Chromebook

Gartner spår at salgsveksten Google opplever i utdanningssektoren vil gi tosifret vekst i år. Utfordringen er å kontre nye, billige lettvekts-Windows.

Publisert Sist oppdatert

I en fersk analyse hevder analytikerne i Gartner at nye funksjoner vil gi Chromebook god fart og en salgsvekst på 27 prosent globalt i år.

Dette tyder på at 7,29 millioner av de rundt 300 millioner PC-ene som er ventet solgt i år vil kjøre ChromeOS. Gartner varsler en litt slappere vekst i 2016, med rundt 7.95 millioner solgt.

Det er skolesektoren som driver veksten sterkest. To av tre Chromebook leveres til skoler og elever.

Funksjonsøkning

Chromebook og Chromebox er PC-er som kjører ChromeOS, et lett-OS som kjører det aller meste av sine applikasjoner på internett og i skyen. Dermed er kravet til maskinvare i disse terminalene lave, og kostnadene til å produsere dem lave.

Bruken er dermed mest lik det vi får ut av nettbrett og smartmobiler, men i en form som en bærbar PC. Selv om det ikke lenger er slik at alle applikasjoner i Chromebook krever nettilgang, gjelder det fortsatt at bruken begrenses uten nettilgang.

Google bruker disse nye offline-funksjonene og støtte for samarbeid og video når brukeren er tilkoplet som argumenter for at Chromebook er billigveien til å få PC-funksjoner. Underforstått uten dyrere Windows eller grisedyre Apple-PC-er.

Samarbeid og sikkerhetsfunksjoner er også med på å selge inn Chromebook for profesjonell bruk i virksomhetene. Foreløpig er det fattige 6,7 prosent av Chromebook-salget som går til virksomhetene.

Skysikkerhet og Windows til lavpris

Utfordringene Chromebook må overvinne er også sikkerhetstvil knyttet til skytjenester, samt at kongen på PC-haugen heller ikke her har tenkt å gi seg uten kamp. Windows 8.1 og Windows 10 har lave maskinvarekrav, nye lisensregler og et digert nettskysystem bygd for både profesjonell og forbruker. Dermed kan Microsoft-partnere lage veldig lavt prisete Windows-PC-er eller hybrider som kan konkurrere direkte mot Chromebook.

– Suksessen til Chromebook, spesielt i forbrukermarkedet, er avhengig av høyhastighets trådløse nettverk og nedkjemping av oppfatningen av at applikasjoner i nettskyen ikke er trygge nok, kommenterer Isabelle Durand i Gartner til PC World US.

Hun mener at tek-orienterte vil skaffe seg Chromebook som nummer to-PC, og at småbedrifter på sparejakt vil velge PC-typen

I Norge starter de rimeligste Chromebookene på rundt 2200 kroner, og strekker seg opp til 5200 kroner. Utvalget leverandører er en fin bukett av kjentfolk fra HP, Toshiba og Dell til Acer, Asus, og Lenovo. Samsung avsluttet salg av Chromebook i Europa i fjor.