Spill gjør deg sosial

Spill gjør deg sosial

Du blir ikke asosial av å spille dataspill. Snarere tvert imot, ifølge ny undersøkelse.

En ny undersøkelse har tatt pulsen på 1100 spill-ungdom mellom 12 og 17 år i USA. Ikke mindre enn 99 prosent av guttene og 94 prosent av jentene medgir at de spiller en eller annen form for dataspill. Men det betyr ikke at de ikke søker menneskelig kontakt. De færreste spiller nemlig alene.

For skal vi tro undersøkelsen, er myten om at gamere er enslige ryttere som sitter svett på rommet sitt uten menneskelig kontakt fullstendig torpedert.

Faktisk sier undersøkelsen at tre av fire spiller sammen med andre, og at gamere som spiller daglig bruker like mye tid på telefon, e-post og å møte venner som øvrige på samme alder.

Etikk & moral

For å forbedre det frynsete imaget til folk som spiller ytterligere: 52 prosent spiller spill som involverer etiske eller moralske dilemmaer og 43 prosent spiller spill som handler om hvordan et samfunn eller en by skal styres.

Herunder nevnes pedagogiske spill som Food force, Darfur is dying og Civilization.

De aller mest populære spillene i undersøkelsen er Guitar hero, Halo 3, Madden NFL, Solitaire og Dance Dance Revolution.

Som om ikke det er nok i glorifiseringen av unge datanerder: Tenåringer som har blitt konfrontert med problemene i virtuelle samfunn er mer tilbøyelige for å samle inn penger og på andre måter delta i samfunnsarbeidet og politisk aktivitet i den virkelige verden.

Men også vold

Men det er et ørlite forbehold i denne gladsaken. Undersøkelsen svarer nemlig ikke på hvorvidt det er samfunnsrelaterte spill som gjør unge gamere samfunnsbevisste, eller om det er unge som er samfunnsbevisste ungdom som oppsøker slike spill.

Og glansbildet har flere rynker: Mens mange spiller spill som handler om å brødfø verdens nødlidende, innrømmer en av tre i undersøkelsen at de spiller spill merket «Mature» eller «Adults only». Dette betyr som regel ekstremt voldelige spill.

Undersøkelsens eier, Pew Internet & American Life Project, anbefaler derfor foreldre å følge med på hvilke spill ungene velger og å styre dem inn mot spill som angår samfunnsspørsmål, melder Comon.dk.

Les om:

It Bransjen