TEST: Norges råeste bilsimulator

TEST: Norges råeste bilsimulator

På et bortgjemt lager i Oslo står enhver spillfantasts våte drøm. Les om intrykkene og se filmen her.

Jeg følte meg som rene rallysjåføren der jeg satt, godt plantet i et dypt bøttesete med hendene godt plassert på et skikkelig Momo-ratt. Med 300 hester og firehjulstrekk til rådighet lå det an til en fartsfest av de sjeldne.

LES OGSÅ: Forza Motorsport 2, tidenes beste bilspill?

Dessverre snakker jeg ikke om Petter Solbergs Subaru Impreza eller broren Hennings spinnville Ford Focus. Jeg snakker om Inline Technologys nesten like ville simulator, Force Dynamics 301.

Min rallykarriere startet for alvor med det første Colin McRae-spillet på pc, spillet som gjorde at jeg til slutt så meg tvunget til å kjøpe ratt og pedaler til bruk med pc-en, og som har ført til stadige nye oppgraderinger på spillutstyrsfronten. Det var for så vidt morsomt å spille rallyspill med tastatur, men jeg ble ikke skikkelig frelst før jeg fikk mitt første ratt og pedalsett.

Hydraulikk, slanger og kabler = masse moro.

Siden den gang har det gått slag i slag. Alle utgavene av Colin McRae Rally-spillene har blitt spilt fra ende til annen, og litt til. Mer eller mindre alt som har kommet av rallyspill til pc og konsoll de siste ti årene har blitt prøvd ut, noen har fått forbli på pc-en i årevis, andre har åkt ut omtrent like raskt som de ble installert.

Jeg har med andre ord lang erfaring med bilspill, og rallyspill spesielt. Men ingen av disse spillene kunne forberede meg på den opplevelsen det var å sette seg inn i en skikkelig rallysimulator. Selv ikke et ukjent antall timer med det ultimate rallyspillet, Richard Burns Rally, var trening god nok for det som ventet.

Skremmende og farlig morsomt

Force Dynamics var litt skremmende i sin fremtoning, der den sto delvis bortgjemt i et hjørne på lageret hos Inline Technology i Oslo. Maskinen kan vel med rette kalles det ultimate spillutstyret. En dyp rallystol sitter godt plassert i en konstruksjon bestående av stålrør, hydrauliske pumper og et virrvarr av slanger og kabler. Dens eneste oppgave her i livet er å gi spilleren, som tør å driste seg ut på en tur i den, en spillopplevelse langt utenom det vanlige.

Inlines salgssjef Svein Roger Maan viser hvordan bil skal kjøres.

Spillet som var valgt for anledningen var tidligere nevnte Richard Burns Rally, den eneste virkelig realistiske rallysimulatoren som er laget. Et spill som har blitt spesialtilpasset for bruk med Force Dynamics-maskinen.

Etter å ha plassert baken trygt nede i det dype setet var det bare å vente på kartleserens nedtelling. 3, 2, 1, GO! Turtallet i topp, inn med første gir og håpe på det beste. Maskinen lener seg brått bakover for å simulere følelsen fra gasspådraget. Over til andre gir, så tredje, over et lite hopp, maskinen rister, hopper og slenger meg fra side til side. Så til den første prøvelsen, en skarp venstresving med trær og biler i yttersving. Det gikk som det måtte gå, rett ut og i et tre. Maskinen rister vilt og truer med å slå meg i filler.

En dans på grus

Heldigvis er det bare et spill, dermed er det bare å strekke seg etter restart-knappen og prøve igjen. Samme leksa på nytt, raskt ut og opp i gir. Denne gangen er venstrefoten klar og bremsen trykkes resolutt inn, girene slenges ned et par hakk, bilen tverrer ut og svingen ligger som en saga blott i en røyksky i bakspeilet.

Resten av runden går, om ikke som en lek, relativt godt. Bilen kastes fra side til side mens maskinen fortsatt gjør sitt beste for å riste løs nyrer og det som verre er. Men jeg har lært meg å temme 300 hester, og maskinen må se seg slått. Målgang skjer etter drøye to minutter og femten sekunder, ”bare” et halvt minutt eller så tregere enn selveste Henning Solberg. En respektabel tid om jeg så må si det selv, ikke minst med tanke på at Solberg har utallige timer med trening i maskinen, mot mine beskjedne 30 minutter.

Jeg har spilt bilspill av alle slag siden 80-tallet, men ingenting jeg noensinne har spilt har kommet opp mot opplevelsen jeg fikk i denne monstermaskinen. Jeg føler et fortsatt sug etter å spille mer, men ingenting blir det samme etter en tur som dette. Nå trenger jeg bare noen hundre tusen til overs og et hus med plass nok til en slik maskin. Donasjoner mottas med takk.

Les mer om bilsimulatoren hos Force Dynamics.

Les mer om spill i IDGs spillblogg Lekestue.

Les videre på neste side

Les om:

It Bransjen